خلاصه ماشینی:
"مدیری که با اخلاق و با روح توکل بر خدا و اعتقاد بر قدرتبینهایت الهی تربیت یافته است،هنگام بروز خطرها و بحرانهاخود را نمیبازد و متانت و آرامش خود را از دست نمیدهد وبه تبع چنین مدیری تصمیمهای عاقلانهتر و سنجیدهتر اتخاذمیکند و بهتر میتواند روحیه کارمندان و زیردستان را تقویتکند و ایشان را به فرجام نیک امیدوار ساخته و از یأس و ناامیدیو خودباختگی نجات دهد و نیز چنین مدیریی تحت تأثیرچربزبانیها و تملقگوییها قرار نمیگیرد و در دام حیلههایسودپرستان مکار نمیافتد و از سوی دیگر با رفتار متواضعانه وفروتنانه و با دلسوزیها و مهربانی های مخلصانه علاقه کارمندانرا جلب کند و در نتیجه بازده کار افزایش مییابد،بدون اینکهنسبت به کسی ستمی روا داشته باشد.
همانطور که بیان شد اخلاق یکی از مهمترین ویژگیهایمدیران اسلامی است و مدیران با صفات اخلاقی اسلام میتوانندسازمان تحت فرماندهی خود را به سمت تعالی و پیشرفت بهحرکت درآورند و در ضمن محیط را برای پرورش مدیران باهمان دیدگاه و اندیشه نیز مهیا میکنند و به این ترتیب اخلاقاسلامی در میان افراد یک سازمان نهادینه میشود و این افراد کهخود قسمتی از جامعه را تشکیل میدهند،به عنوان عوامل ترویجدهنده معیارهای اخلاقی اسلام در جامعه مطرح میشوند.
البته ممکن است سرپرستان در فرهنگهایمختلف،هنجارهای مختلفی برای تمایز بین فعالیتهای کاریو فعالیتهای فراتر از نقش،داشته باشند،برای مثال مونن(1995)هنگامی که میخواست رفتار شهروندی سازمانی را درآفریقا مورد مطالعه قرار دهد،به این نکته پی برد که محیطکاری آفریقا کاملا متفاوت از کشورهای غربی است،به نحوی کهکارکنان در آفریقا وجدان کاری بالایی دارند،بطوری که اگر لازمشود کارکنان در هر زمانی به سر کار حاضر شده و یا اگر لازمباشد تمام روزهای هفته به طور کامل کار میکنند و این مسئلهاز نظر سرپرستان آفریقایی انتظاری عادی است نه چیزی فراتر ازشغل آنها."