چکیده:
همایشی بینالمللی در مورد مسائل مربوط به جهان اسلام با تأکید بر مناطق مسلمان نشین روسیه و کشورهای همسایه در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه در روزهای 27 تا 29 ژانویه 2008 مطابق با 7 تا 9 بهمن 1386 با شرکت رهبران مذهبی و سیاسی، و نیز اساتید، پژوهشگران و صاحبنظرانی از کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، عمان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، روسیه (شامل داغستان، چچن، مسکو و تاتارستان)، مصر، و قرقیزستان برگزار شد. پیش از برگزاری جلسات رسمی، شرکتکنندگان در همایش به شورای دولتی (پارلمان) تاتارستان رفته و درباره مسایل منطقه ای با نایب رئیس و گروهی از نمایندگان شورا به گفتگو نشستند و از چندین دانشگاه و مرکز علمی- پژوهشی در قازان بازدید کردند.
خلاصه ماشینی:
گزارش کنفرانس بین المللی اسلام، درگیری ها، و صلح سازی سعیده لطفیان 1 دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران چکیده: همایشی بینالمللی در مورد مسائل مربوط به جهان اسلام با تأکید بر مناطق مسلمان نشین روسیه و کشورهای همسایه در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان در فدراسیون روسیه در روزهای 27 تا 29 ژانویه 2008 مطابق با 7 تا 9 بهمن 1386 با شرکت رهبران مذهبی و سیاسی، و نیز اساتید، پژوهشگران و صاحبنظرانی از کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، عمان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، روسیه (شامل داغستان، چچن، مسکو و تاتارستان)، مصر، و قرقیزستان برگزار شد.
رافائل حکیماف (Rafael Khakimov) مشاور ارشد مینتیم شایمیفMintime Shaimiev) ) رئیس جمهوری تاتارستان -- که میزبان شرکتکنندگان خارجی همایش در دفتر کار ریاست جمهوری در کرملین بود، و کتابهایی را در مورد تاتارها و تاتارستان به آنها اهدا کرده و به پرسشهای آنها پاسخ داد-- بارها از این تلاش برای تقسیم تاتارها به گروه های کوچکتر به عنوان توطئه سیاسی مسکو برای کم اهمیت جلوه دادن واقعیت وجودی اکثریت تاتار در برابر اقلیت روس در جمهوری تاتارستان انتقاد کرده است.
این رهبران سکولار ادعا می کنند که افراط گرایی ناسیونالیست های روسی یا گروههای سیاسی و مذهبی تاتار و نیز «ترس از اسلام» در روسیه برای ثبات تاتارستان میتواند خطرآفرین باشد .
1 مانند برخی از کشورهای در مورد «یورواسلامیسم» (Euro-Islamism)، رافائل حاکیم (حاکماف) مینویسد که اسلام در روسیه همیشه دومین مذهب پس از ارتدوکس روسی بوده، اما شمار اعضای نهادهای پروتستان در طی سالها از شمار اعضای نهادهای اسلامی بیشتر بوده است.