چکیده:
تاثیر وهابیت در اندونزی را از جهات مختلفی مـی تـوان مـورد توجـه قرار داد و بر همین اساس سوالات مختلفی را مطرح کرد از جملـه ایـن که « گرایش وهابی از چه زمانی و توسط چه کـسانی بـه انـدونزی وارد شد » « این جریان تا چه اندازه در جامعه اندونزی تاثیرگذار بوده اسـت و اگر این تاثیرگذاری چنـدان گـسترده و عمیـق نبـوده اسـت علـل آن چیست ؟ » « چه سازمان هـا، شخـصیتها و جریـان هـایی از وهابیـت در اندونزی تاثیر گرفته اند ؟ » آنچه این مقاله در پی آن است پاسخی اجمالی به سـوال اول و سـوم است . گو این که پاسخ به سوال دوم نیز به نوبه خود بـسیار بـا اهمیـت است و باید بدان پرداخت .
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر و در مقابل ، با حرکت های اصلاح گرایانه دینی (١) مواجه هستیم که بـا سازمان محمدیه و نهضت پرساتوان اسلام شکل مـی گیـرد کـه از پـشتوانه هـای فکـری وهابیت و یا نزدیک به آن بخصوص در زمینه عقاید و کلام برخوردار بودند.
طرح اولیه این بود که این نهضت همچـون محمدیـه ، سـازمانی اصـلاح طلب باشد ولی در سال ١٩٢٥ با حضور یک استاد هندی بنام احمد حـسن کـه فـردی سلفی و تحت تاثیر شدید وهابیت بود این سازمان تبدیل به گروهی تندرو گردید ضمن آن که به لحاظ گستردگی در حد محمدیه هـم نبـود و نتوانـست در پـرورش و رشـد و پیدایش افراد روشنفکر بزرگ چندان موفق باشد.
فعالیت وهابیت سعودی در دهه های اخیر: فعالیت های وهابیت از سوی دولت سعودی عمدتا از سال ١٩٧٠ شروع می شـود کـه کار خود را با ایجاد ارتباط با چندین سازمان سلفی و حتی برخی جریان های معتدل ، در عرصه های آموزشی آغاز کرد و تلاش کرد تا فقه حنبلی را در کنـار فقـه شـافعی - کـه مسلمانان اهل سنت اندونزی عمدتا پیرو این فقه هستند- در برخی از مدارس علمیه که پسانترن خوانده می شوند قرار دهد.
سازمان تبلیغی – بین المللی سعودی رابطه العالم الاسلامی در سال ١٩٦٩ دفتر خود را در جاکارتا تأسیس کرد و مسئولیت این دفتر برعهده محمد نصیر از رهبران اسـلامی اندونزی که ارتباطات نزدیک و خوبی را با سعودی ها داشت گذاشته شد.