چکیده:
پـژوهش حاضر در پی کشف روابط معنایی و ساختـاری ارزشها در نوجوانان ایرانی بود. بدین منظور 1532 دانشآموز (766 دختـر، 766 پـسر) به نسبت مسـاوی در پایههای تحصیلی سوم راهنمایی (14 ساله) و سـوم نظری (17 ساله)، به روش نمونهبرداری تصادفی طبقهبندی شده از 6 منطقة آمـوزش و پرورش شهر تهران انتـخاب و با «پرسشنامة تشبیهی ارزش» (شوارتز و دیگران، 2001)، ارزشیابی شدند. رویآورد آماری پژوهش برای تحلیل ساختاری و منظومههای محتوایی ارزشها، فن «تحلیل کوچکترین فضا» بود. یافتههای پژوهش نشان دادند که محتوا و ساختار ارزشهای انسانی نوجوانان ایرانی در سطـح وسیعی با الگوی نظری جهانشمول ارزشها (شوارتز، 1992) مطابقت دارد، و معنابخشی و ساختدهی به ارزشها در دختران و پسران مشابه اسـت. انحراف از الگوی مورد انتظار نیز در مواردی مشاهده شد. ریخت ارزشی خیرخواهی با ساختار ریخت اصلی مطابقت نکرد و رابطة پویشی ابعاد رتبة بالاتر «تعالی خـود» و «گسترش خود» نقض شد. این ساختارهای کمی تغیـیریافته خصیصههای ویژه (شاخص فرهنگ) نوجوانان ایرانی را منعکس مـیکنـند. پژوهش حاضر، یافتههای بحثانگیزی را در باب ماهیت ارزشهای اخلاقی نوجوانان ایرانی در پی داشت.
خلاصه ماشینی:
"ecnednecsnart-flesP o} ارزشهایی را که بر پذیرش دیگران به منزله افراد برابر با خود و علاقهمندی به رفاه آنها تأکید دارند(«جهان- شمولینگری{o1o}»و«خیرخواهی{o2o}»)در تضاد با ارزشهایی قرار میدهد که بر پیگیری موفقیت شخصی خویش و (به تصویر صفحه مراجعه شود) با عطف به الگوی نظری که به اجمال شرح داده شد، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به دو پرسش اساسی بود: الف)محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی با الگوی ارزشهای شوارتز(1992،2005 الف؛شوارتز و ساگیو،1995)مطابقت دارد یا از آن انحراف مییابد؟ ب)محتوا و ساختار ارزشها در دختران و پسران مشابه است یا متفاوت؟ -محتوا و ساختار ارزشها در نوجوان ایرانی:تطبیق یا انحراف با استناد به نظریۀ شناختی پیاژه(1965،1972)، دیدگاه بین شخصی سلمن(1980)در مورد بنا شدن معنای شخصی از خلال واقعیت و یافتههای پژوهشی منه زیس و کمپو(1997)-که با هدف اکتشاف فرایند«بنا شدن سلطه بر دیگران تأکید میورزند(«قدرت{o3o}»و «پیشرفت{o4o}»).
در پژوهشهای اخیر،لیم،مارتین،نیر،برناردو و پرستیا(2011)در ارزشیابی محتوا و ساختار ارزشهای نوجوانان(با میانگین سنی 16 سال)سنگاپوری،فیلیپینی، اندونزیایی و استرالیایی(230 نوجوان دختر و پسر ازهر کشور)با بهکارگیری«پرسشنامۀ تشبیهی ارزش»(شوارتز و دیگران،2001)با تأیید حضور هر 10 ریخت ارزشی مرتبه اول و هر 4 ارزش مرتبۀ دوم و روابط توافقی و تعارضی آنها در هر چهار نمونه مورد بررسی از تعمیم نظریۀ ارزشهای شوارتز(1992،2005 الف)به نوجوانان نواحی آسیای جنوبی و اقیانوسیه پشتیبانی کردند.
پس چگونه است که دو ریخت ارزشی جهان شمولی- نگری و ایمنی با یکدیگر همخوان گردیدهاند؟و چگونه است که دو ارزش ایمنی(امنیت ملی و نظم اجتماعی) در زمرۀ ارزشهای جهان شمولینگری و در مجاورت ارزشهای صلح جهانی و عدالت اجتماعی جای گرفتهاند؟ تحلیل انحرافهای مشاهده شده از الگوی نظری را با با پاسخ به پرسش اخیر میتوان آغاز کرد.
54-91,05,seussI laicoS fo lanruoJ ?seulav namuh fo stnetnoc dna erutcurts eht ni stcepsa lasrevinu ereht erA."