چکیده:
هدف اصلی این نوشته پی بردن به نقش و جایگاه کلیسای ارتدوکس در نظام سیاسی روسیه از سال 1917 تا 2010 م است. از همین رو، یک پرسش مطرح شد که چه رابطه ای میان کلیسای ارتدوکس و نظام سیاسی روسیه در این دوره وجود داشته است؟ و برای پاسخ به این پرسش هم یک فرضیه ی اصلی مطرح گردید: همکاری دولت با کلیسا همواره محدود بوده است و بر مبنای عدم دخالت در کار یکدیگر استوار است. افزون بر این، کلیسا نقش مهمی در حفظ و دفاع از هویت ملی، گسترش زبان و فرهنگ ملی داشته است. هویت بخشی برای روسیه یکی از کارکردهای کلیسا به شمار می رود. به عبارت دیگر، می توان گفت که هویت روسیه با مسیحیت ارتدوکس پیوند خورده است. برای بررسی فرضیه ی مورد نظر، از وضع قانون جدید «آزادی عقیده و عمل» در روسیه و رابطه ی دین و سیاست و رویکرد آن در غرب بهره گرفته شده است.هدف اصلی این نوشته پی بردن به نقش و جایگاه کلیسای ارتدوکس در نظام سیاسی روسیه از سال 1917 تا 2010 م است. از همینرو، یک پرسش مطرح شد که چه رابطهای میان کلیسای ارتدوکس و نظام سیاسی روسیه در این دوره وجود داشته است؟ و برای پاسخ به این پرسش هم یک فرضیهی اصلی مطرح گردید: همکاری دولت با کلیسا همواره محدود بوده است و بر مبنای عدم دخالت در کار یکدیگر استوار است. افزون بر این، کلیسا نقش مهمی در حفظ و دفاع از هویت ملی، گسترش زبان و فرهنگ ملی داشته است. هویتبخشی برای روسیه یکی از کارکردهای کلیسا به شمار میرود. به عبارت دیگر، میتوان گفت که هویت روسیه با مسیحیت ارتدوکس پیوند خورده است. برای بررسی فرضیهی مورد نظر، از وضع قانون جدید «آزادی عقیده و عمل» در روسیه و رابطهی دین و سیاست و رویکرد آن در غرب بهره گرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
"قانون و دین در روسیه در سالهای اخیر هر گاه سخن از مشارکت کلیسا در زندگی اجتماعی پیش میآمد «عبارت کلیسا از حکومت جداست» به عنوان یک ویژگی، استفاده میشود، ولیکن بحث و جدلها در این رابطه حاکی از عدم آگاهی از آنچه که در قانون اساسی و قانون «آزادی وجدان» بیان شده است، میباشد، تمامی اسناد حاکی از وجود مذهب در مرز و بوم فدراسیون روسیه است.
شکل مهم مشارکت معنوی کلیسا پیام پاتریارک جانشین اسقف اعظم سرگی به اسقفهای اعظم و مردم غیر روحانی دیگر بود که نه تنها مشخصهی دعوت و اتحاد را به همراه داشت بلکه دربرگیرندهی اهداف روشنگرانهای هم بود که در آن موضع محکم کلیسای ارتدوکس روسیه در برابر اشغالگران و جنگ را به طور کلی بدون در نظر گرفتن شرایط جبهه مشخص مینمود.
به گفتهی نویسندهی مقالهی روزنامهی لس آنجلس تایمز 1 ، کلیسای ارتدوکس روسیه به طور غیر مستقیم دستکم 40 نفر از نمایندگان مجلس را کنترل میکند که به اعتقاد وی این امکان به طور موفقیت آمیزی به تصویب قانون در دوما منجر شده است، که به کمک آن دستکم استفاده آزاد کلیساها از زمینهای دولتی به ارزش دهها میلیون دلار که در آنها ساختمانهای مذهبی قرار دارد را تضمین میکند.
در مصاحبهی منتشر شده توسط مجلهی فرانسوی «پاری ماچ»، اسقف اعظم مسکو و سراسر روسیه آلکسی دوم با استناد به آمار سال 1986م اعلام داشته است که در کشور تنها 6800 کلیسای ارتدوکس شمارش شده است، در حالی که امروز آنها را 27 هزار عدد برآورد کردهاند، که تنها 18 صومعهای که آن زمان وجود داشت در حال حاضر حدود 680 عدد میباشد."