خلاصه ماشینی:
"در این آیۀ شریفه،اختلاف در قرائت،باعث تعدد و اختلافدر تحلیلهای مختلف شده است و اکنون برای واضح شدن موضوع به مثالی دیگر از آیات&%07310TYBG073G% قرآن کریم میپردازیم.
21البته نحویان دیگر چون«فراء»این جمله را حال گرفتهاند ولی نه به این شکل؛بلکه آن را بدونتغییر در لفظ و با تقدیر گرفتن حرف«قد»،آن را جملۀ حالیه قرار دادهاند؛زیرا فعل ماضیبه تنهایی نمیتواند حال واقع شود بلکه باید در تقدیر،حرف«قد»را ذکر نمود،ذو الحالدر آن،«واو»است که در«جاؤکم»آمده است و این«واو»به قوم برمیگردد.
آنچه که ذکر شد،تعدد معنای بود که برای اینفعل،با دو وزن متفاوت آمده و این تعدد در وزن و معنا،نتیجۀ اختلاف در قرائتها است.
42به نظر میرسدکه در این آیه،مانند آیۀ قبل،تعدد وزن تحت تأثیر قرائتها قرار گرفته و باعث تعدد درتحلیلها شده است.
برای این لفظ،بناء و أوزانی را در نظر گرفتهاند که باعث شده هر کدام معنایی را داشتهباشد و این آیه به عنوان نمونهای از تأثیر اختلاف وزن اسمها در معانی آنها است.
62به نظر میرسد که اکثر نحویان معتقدند که این جمله دارای اسلوب خبری است چون إفادۀحال یا صفت نموده است و تنغیم در وجود این دو وجه،سهیم میباشد ضمن آنکهگروهی نیز،آن را جملۀ دعائی میدانند و با آوردن تنغیم بالا،آن را توجیه میکنند.
65به نظر میرسد وجود وصل یا وقف در کلام،سبب میشود که نحویان،جملهرا به صورتهای مختلفی تحلیل نمایند و این امر،نشان دهندۀ تأثیری است که کیفیتتلفظ بر روی کلام میگذارد.
بنابراین قرائتها اثر زیادی بر عناصر اصلی جمله گذاشته وسبب تعدد در تحلیلهای نحوی،بنایی و معنایی میشود تا آنکه هر کدام از نحویان نظراتگوناگونی را ارئه داده و سبب افزایش مناقشات میان نحویان در تحلیلها شده است."