چکیده:
پاکیزه بودن ساحت نورانی قرآنکریم از تحریف و طعنهایی همانند آن، از نگاه همه مسلمانان امری تردید ناپذیر است، اما آنچه این فضای همگرایی را بههم میریزد، اتهام وهابیان به شیعه است که میگویند شیعه قائل به تحریف و تغییر است، ولی اگر به منابعی که وهابیان به آنها اعتماد دارند، مراجعه کنیم، خواهیم دید که در این منابع بهویژه در صحیح بخاری و صحیح مسلم اخباری نقل شده که نشان میدهند قرآن دچار تحریف و تغییر شده است و در واقع، آنچه به شیعه نسبت میدهند، خود به آن دچارند و یا باید خودشان قائل به تحریف قرآن باشند و یا منابع مورد اعتماد خود به ویژه صحیحین را تکذیب کنند.
خلاصه ماشینی:
"2. نقص و تغییر در تعداد آیات قرآن در منابع مورد اعتماد وهابیان در تعداد آیات قرآن، نقلهای متفاوتی بهثبت رسیده است: الف) تفاوت درتعداد آیات: ابنجوزی، 6200 1 و سیوطی6000 آیه را اجماعی میشمارند، 2 و مقدار زائد برآن را به پنج منطقه جغرافیایی و افراد شاخص هر منطقه تقسیم کردهاند که عبارت اند از: مکه منسوب به مجاهد؛ مدینه اول (که کوفیان بهطور مرسل از آنها نقل میکنند)؛ مدینه آخر، منسوب به ابیجعفر یزید بنقعقاع؛ کوفه منسوب به ابی عبدالرحمن السلمی؛ بصره منسوب به عاصم بنمیمون جعدری؛ شام منسوب بهعبدالله بنعاصم حصبی.
2 سیوطی به نقل از عایشه میآورد که سوره احزاب در زمان رسولالله 200 آیه بود، وقتی عثمان قرآنها را نوشت، بر آیات بیشتر از تعداد کنونی (73 آیه)، دست نیافت؛ 3 یعنی127آیه از این سوره نعوذ بالله حذف شده است!
2 احمد بنحنبل به سند خود از ابنعباس از ابی بنکعب نقل میکند: رسولالله برای ما اینگونه قرائت فرمود: «ولوکان لإبن آدم وادیان من ذهب، لابتغی الثالث، ولایملاء جوف ابنآدم الا التراب، ویتوب الله علی من تاب» در جواب عمر پرسید: این چیست که قرائت کردی، گفت: ما همینگونه آن را با رسولالله میخواندیم.
2 خود عمر وقتی از عبدالرحمانبنعوف پرسید: آنچه را در مورد ما نازل شده که جهاد کنید، همانگونه که در ابتدا جهاد مینمودید، نیافتی؟ عبدالرحمن گفت: «ساقط شد از قرآن آنچه ساقط شد!» 3 ب) حادثه مسیلمه و ایجاد نقص در قرآن: سیوطی از ثوری نقل میکند که گفت: سوره حجر، آیه 9."