چکیده:
قرآن کریم، این کلام حقیقی و واقعی خدا که به راستی، قوام، احکام، روشنگری و رسایی الفاظ و معنا مزین است و از معضل اساطیری و لهوالحدیث بودن به دور است، در خصوص خمر قائل به منفعت میباشد. این نکته ذهن پوینده دانش را به خود مشغول کرده که با وجود تحریم نوشابههای الکلی، آمدن واژه «منافع للناس» درباره نوشابههای الکلی چه معنا و مفهومی دارد؟ در معنایی حقیقی به کار رفته یا مجاز؟ این مقاله در تلاش است تا با استفاده از محضر پر برکت، نورانی و هدایتگر قرآن و کلام قرآنپژوهان، پاسخی مناسب ارائه نماید
The Holy Qur'an، as the true and real Word of God، which is adorned with truth، consistency، strength، illumination، and expressiveness of words and meaning and is far from mythical intricacy and idle talk، maintains benefits in regard to fermented drink (khamr ). The searching mind of a knowledge seeker is preoccupied with the question as to what the term "benefits for people" mean concerning alcoholic drinks despite prohibition of such drinks in the Qur'an. Is it used in a real or figurative meaning? This
article tries to present an appropriate answer using the blessed، enlightened، and guidance providing presence of the Qur'an
خلاصه ماشینی:
"مثلا آمدن واژه «منافع للناس» در آیه ۲۱۹ سوره بقره در کنار واژه «اثم» که با صفات «کبیر» و «اکبر» از آن یاد شده، نیز تقدم واژه «اثم» در دو عبارت این فراز بر واژگان «منافع» و «نفع» که در ابتدا جنبه هشداری و گناه آلود بودن آن را متذکر میشود، آمدن واژه «اثم کبیر» به صورت نکره موصوفه که ثبات، دوام و سنگینی گناه خمر و میسر را میرساند و واژه «منافع» به صورت جمع و تعلق آن به واژه «الناس» که اشارهای است به بیثباتی و پراکندگی منافع خمر، (طالقانی، ۲/۱۲۴) یا نکره آمدن واژه «منافع» را که دلیل ناشناخته بودن و بیاهمیتی منافع خمر دانستهاند؛ «و منافع بالتنکیر اشاره الی مجهولیتها و هوانها...
منفعتی که نه در نفس نوشیدنش، بلکه در پیرامون یا در اثر تغییرات و فعل و انفعالاتی که در آن رخ داد، به وجود آمد و منشأ خیر شد و آن پدیده، چیزی نبود جز الکل که در قرن سوم هجری توسط پزشک مسلمان ایرانی، محمد بن زکریای رازی، با عمل تقطیر شراب کشف و تولید شد و عظمت کلام وحی بعد از قرنها از نزول آیه شریفه به مرحله تفسیر و تأویل رسید، حقیقتی غیر قابل انکار که از نمونههای اعجاز علمی قرآن در خصوص پیشگویی آینده محسوب میشود.
نیز با عنایت به اینکه شر مطلق وجود ندارد، از این رو به کار بردن واژه «منافع للناس» در خصوص خمر را میتوان منفعتی حقیقی، پایدار و همگانی تعبیر نمود و بر اساس شواهد و قرائن، پدیده الکل -که برگرفته از خمر است- با دارا بودن ویژگیهای مذکور میتواند از مصادیق مهم واژه «منافع للناس» در آیه ۲۱۹ سوره مبارکه بقره و نمونهای از پیشگوییهای قرآن از آینده باشد."