چکیده:
مسائل یک رویکرد اخلاقی به امر بصری در طراحی معماری ناشناخته نیستند و این امر در رشته و سنت فرهنگی ای که پیوندهایی قوی با امر بصری دارد شگفت انگیز هم نیست. به طور کلی دو جستار در این زمینه قابل ردگیری است:
الف) بازنمایی چه چیزی در طراحی درست است؟ ارز شهای ازلی، پیشرفت، الوهیت، قدرت، مردم سالاری و مشارکت، صداقت، یا کلا کنار گذاشتن بازنمایی؟ ب) در رشته ای که به خاطر طبیعت آن تا این حد به امر غیر بصری وابسته است، آیا این درست است که امر بصری را نیروی محرکه اصلی طراحی قرار داد؟ بحث مقاله حاضر این است که با وجود اینکه دو جستار فوق به راحتی تا عصر حاضر ادامه یافته اند، مهم ترین خصیصه عصر حاضر از این لحاظ جدای یهایی است که هر چه بیشتر، چه در درون هر یک از این جستارها چه در بین آنها، در حال رخ دادن است. به عبارت ساده تر، در حالی که توان رو به افزایش ماشین های تولید تصاویر امر بصری را از خصلت بازنمایی دور می سازد، ارباب قدرت سیاسی و اقتصادی هنوز بازنمایی موقعیت خود را از معماری طلب می کنند. از سوی دیگر، مسائل در حال ظهور سیاسی اجتماعی امروز، و همچنین بحران های زیست محیطی و انسانی کفه ترازو را به ضرر محوریت امر بصری سنگین می کنند: سنگینی ای که نمود آن را می توان در فراخواندن معماران به بها دادن به حس لامسه و همچنین اولویت دادن مسائل زندگی روزمره به مسائل بصری در طراحی دید.
بازنمایی و تجلیل از تغییر یا تداوم، دیرزمانی وسیله ای برای دادن بار اخلاقی به امر بصری بوده است. بحث اینجا است که در بستر امروز، هر چند ضرورت بدعت در حیطه بصری بدیهی فرض می شود، داشتن موقعیتی اخلاقی از طریق بازنمایی یا تجلیل از هر یک از دو طرف زوج ادراکی فوق به طور روزافزون به صورت یک چالش درمی آید. بنابراین، سوال عصر ما این است که آیا رهاسازی امر بصری از بازنمایی و محدودیت های ساخت و سازی، مشروعیت اخلاقی آن را دوباره به آن باز می گرداند یا نه.
Problems of an ethical approach to the visual in architectural design are not unknown، and unsurprisingly so in a discipline and a cultural tradition so strongly associated with the visual. Generally speaking، one can trace two lines of inquiry in this regard: a) What is right to be represented in design? Is it eternal values، progress، divinity، sovereignty، democracy and participation، truthfulness، or is it the abandonment of representation altogether? b) In a discipline so much involved by its nature with the non-visual، is it right for the visual to be the main thrust for architectural design? This paper argues that whilst these two lines of inquiry are well extended into our times، ours is an age best identified with growing divergences within each one of، as well as between، them. Simply put، whilst the ever-accelerating production power of our image-making machines makes the visual increasingly non-representational، political and corporate powers still demand architecture to represent their status. In other words، today’s emerging socio-political issues، as well as environmental and humanitarian crises، add more weight to the argument against the primacy of the visual: a case otherwise made by، among others، an urge for more haptic design approaches، along with one for the primacy of the everyday over the visual in architecture. Representation and the celebrating of change or continuity have long been modern times’ means of investing the ethical in the visual. This paper argues that although the necessity of visual ingenuity might be taken for granted in contemporary context، one finds it ever more of a challenge to have an ethical stance through representing or celebrating either side of this pair alone. The question of our time، therefore، is rather that of whether the emancipation of the visual from reprerepresentation and construction constraints will win its ethical legitimacy back or not.