خلاصه ماشینی:
"کتاب ماه:بنابراین نقطهای تمایز تاریخنگاری اسلامی با دیگرسنتهای تاریخنگاری را تمرکز بر ظهور اسلام و گسترش سیطرهیمسلمانان در جوامع خاورمیانهای میدانید؟در این صورت حضور تاریخدیگر ملتها را در متون تاریخنگاری مثل تاریخ طبری چگونه میتوانتبیین کرد؟ دکتر سجادی:عرض کردم این قطع نظر از اهداف است.
کتاب ماه:بنابراین پرسش این است که چرا تاریخنگاری اسلامی ازعصر عباسی تدوین و تثبیت میشود و در عین حال تاریخ اسلام بهتاریخ خلافت یعنی تاریخ قدرت و دولت تبدیل میشود؟ دکتر سجاد:البته نخستین بارقههای نگرش تاریخی در عصراموی پدید آمد؛ولی تا حد زیادی راکد ماند،تا جایی که تاریخنگارعصر عباسی را میتوانیم آغاز تاریخنگاری اسلامی بدانیم.
کتاب ماه:اما چه دلیلی برای ظهور دیدگاههای امثال یعقوبی و&%17005JTKG170G% مسعودی به بعد یعنی بیهقی و ابن مسکویه وجود دارد که به تاریخنگاه انتقادی تجربی دارند و از نگاه روایی طبری که همهی منابع راجمع میکند،فاصله میگیرند؟ دکتر سجادی:من در جایی تصریح کردهام که نگاه به تاریخ ومطالعهی تاریخ نمیتواند از تحولات بعضی علوم مانند کلام وفلسفه و ادب غافل باشد.
کتاب ماه:سوال همین جا است؛چرا تاریخ در تمدن اسلامی تا اینحد محل توجه قرار میگیرد؟ دکتر سجادی:دیدگاههای مورخان بزرگ که فن تاریخنگاری راتا این حد مهم گردانده است.
مگر الان کهیک ایرانی به انگلیسی کتاب مینویسد و خیلی هم منتشر میشود،چون انگلیسی نوشته،پس انگلیسی شناخته میشود؟ کتاب ماه:آیا همین مقولهی زبان نگارش متون تاریخنگاری میتواندمبنای سنخشناسی در نظر گرفته شود؟یعنی ما یک جا از تاریخنگاریایرانی اسلامی یاد میکنیم،یک جا از تاریخنگاری اسلامی؟ بهرامیان:اعراب نمیتوانستند از یک مرحله به مرحلهی دیگری بروند اگر منظورمان اعرابی است که در عربستان بودند که آنهاتوتمپرست بودند و اگر هم چیزی را حفظ میکردند بر مبنایافتخارات قبیلهای بود."