خلاصه ماشینی:
"اسطوره و روایت بیبیها چون«بیبیشهربانو»ریو«بیبی شاه زینب»یزدل کاشان اگرچه دارای ژرفساخت قربانی شدن پریانهستند،در دورههای اسلامی با توجه به بازآفرینی روایتها و همچنین شکل و شمایل بناهایبازسازی شده،تجربۀ امر قدسی و پیوند با زمان مقدس را نشان میدهند.
در بخشی دیگر نیز بابررسی نشانههای روایی و مکانی دو روایت اسطورهای«دین آیین»،در پی اثبات آناست که اینگونه روایتها محملی برای بیان نوعی تجربۀ دینی و رویارویی با امرمقدس است و اینکه چرا برخی از نشانهها ویژگی رمز و رازوارگی به خود میگیرند.
نذر و نیازهایی نیز که در فرهنگ مردم در قالب مراسم وآیینهای سفرههای«بیبی حور،بیبی نور،بیبی سهشنبه»انجام میشود،نشان دیگریاست از اینکه کارکرد اسطورهای بیبیها به محملی برای کسب تجربۀ دینی و نزدیکشدن به ساحت قدسی بدل شده است.
اینگونه است مبتلا شدن ایوب به امتحان خداوندی و فرو رفتنقهرمانان پاک روایتها در زمین که هر دو،بازنمود اجبار بودن خداوندی و امر متعالدر تجربه و ذهنیت راویان است و انسان را یارای پاسخگویی به آن و چرایی آن نیست(اتو،1380:67)؛چرا که ایوب و قهرمانان روایتها با وجود جایگاه معنوی و قدسیخویش که شرط کافی برای استجابت نیاز است،خلاف انتظار ذهنیت عامیانه،یکیدچار بلا و بیماری میشود و دیگری در بند آزار و تعقیب دشمنان خود اسیر میشود؛اما هردو به اراده و مشیت امر متعال تن میدهند.
نقش اساطیری شاه نیز دربینش و ذهن اسطورهگرا همراه با ترس و هیمنه بوده است؛همچنانکه«بانو»نیز دارایهمان کارکرد و از القاب یکی از الهههای اندیشۀ اسطورهای بوده(بویس،1384:124)و&%01130AQNG011G% نزدیک شدن به زیارتگاه این ایزد،دستکم برای همه مجاز نبوده است(همان،125)."