چکیده:
مقدمه: از آنجا که استفاده از بازیهای الکترونیکی خشونت آمیز به عنوان منبعی استرس زا بهطور گسترده در میان کودکان و بزرگسالان رواج یافته است، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر انواع بازیهای رایانه ای با محتوای متفاوت خشونت بر سلامت دختران و پسران مقطع راهنمایی انجام شد. روش: این پژوهش مطالعهای تجربی از نوع پیش- و پسآزمون با گروه کنترل است. به این منظور 209 دانشآموز با دامنه سنی 15-12سال به روش نمونه برداری تصادفی چندمرحله ای از میان مدارس راهنمایی مناطق 22گانه شهر تهران انتخاب و به 9 گروه تقسیم شدند. 8 گروه به مدت 40 دقیقه به بازی با انواع بازیهای رایانهای درجه بندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح؛ با- و بدون موسیقی) پرداختند. درجه حرارت بدن 10 دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه مانده به پایان بازی و کورتیزول ترشحی و IgA ترشحی، 5 دقیقه بعد از بازی بهعنوان شاخصهای سلامتی آزمودنیهای گروههای آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) اندازهگیری شد. همچنین کلیه آزمودنیها به گویههای پرسشنامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند. یافتهها: بازیهای رایانهای پرخشونت باعث کاهش سطح IgA ترشحی، افزایش کورتیزول و افزایش درجه حرارت بدن به واسطه وارد شدن استرس حاد به بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنسیت شدند. نتیجهگیری: شاخصهای سلامتی یا تغییرات نوروایمونواندوکرینی آزمودنیها، متاثر از وجود یا عدم وجود موسیقی متن بازی، نوع بازی از نظر محتوای خشونت، سنخ شخصیتی و جنسیت آزمودنیها است.
خلاصه ماشینی:
"loV صفحات:8-1 8-1:segaP تأثیر بازیهای رایانهای با محتوای متفاوت خشونت بر میزان AgI ترشحی،کورتیزول بزاقی و درجه حرارت بدن no semag oediv tneloiv detar tnereffid fo tceffE erutarepmet ydob dna lositroc yravilas,AgI yravilas تاریخ دریافت:87/8/1 تاریخ پذیرش:88/3/17 احمد علیپور؟،مژگان آگاههریس1،محمد سیادتی2،احمد علی نوربالا3 چکیده {IBمقدمه:از آنجا که استفاده از بازیهای الکترونیکی خشونتآمیز به عنوانمنبعی استرسزا به طور گسترده در میان کودکان و بزرگسالان رواج یافته است،پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازیهای رایانهای با محتوای متفاوتخشونت بر سلامت دختران و پسران مقطع راهنمایی انجام شد.
از آنجا که هیچ یک از مطالعات قبلی تأثیر بازیهای رایانهای بادرجات متفاوت خشونت را به تنهایی و در تعامل با متغیرهایدموگرافیک نظیر جنس یا با متغیرهای روانشناختی نظیر سنخشخصیتی مورد مطالعه قرار ندادهاند و از طرفی محبوبیت اینبازیها در نزد جوانان رو به افزایش است،هدف از پژوهشحاضر بررسی تأثیر بازیهای رایانهای با درجات متفاوت خشونتدر دو سطح با-و بدون موسیقی متن به عنوان منبع استرس حادبر شاخصهای سلامتی کودکان نظیر کورتیزول به عنوان شاخصاندوکرینی،ایمونوگلوبولین A بزاقی (AgIs) به عنوان شاخصایمنیشناختی و درجه حرارت پایه بدن به عنوان شاخص عملکرددستگاه عصبی خودکار با توجه به جنسیت و سطوح روانآزردگی،سایکوزگرایی و درونگرایی-برونگرایی کودکان است.
همچنین مشاهده شد کهبازی جیتیای باصدا که نماینده بازیهای با خشونت بسیار زیاددر این پژوهش بود در مقایسه با همه گروههای آزمایشی دیگر وهمچنین گروه کنترل تغییرات معنیداری در سطح کورتیزولایجاد کرده است به طوری که این بازی باعث کاهش برپاییفیزیولوژیک(سطح کورتیزول)شده و این یافته مغایر با نظریهبرپایی عمومی است که معتقد است بازیهای رایانهای منجر بهافزایش سطح برپایی بازیکنان و در نتیجه افزایش انرژی و شدتکنشهای انجام شده میگردد."