چکیده:
برخلاف دیدگاه رایج که عصر سلجوقی را دوره انحطاط تفکر و اندیشه در ایران می دانند، حوزه عمومی اندیشه و تفکر در ایران عصر سلجوقی دچار رکود و انحطاط نشد، بلکه در مسیر و شرایطی متفاوت از جریان غالب تفکر در دورههای پیشین جریان یافت که آن را میتوان نوعی تغییر نگرش در عرصههای گفتمانی و بنیانهای فکری دانست. در این دوره متفکران و اندیشمندانی چون امام محمد و احمد غزالی، خیام، عین القضات همدانی، شیخ اشراق سهروردی، فخر رازی، خواجه نظام الملک طوسی، قشیری، خواجه عبدالله انصاری و... در حوزه نظریه پردازی در عرصه های مختلف علوم، تفکر و اندیشه در ایران ظهور کردند، که با وجود آنها نمی توان دوره سلجوقی را عصر انحطاط تفکر و اندیشه عنوان کرد، چرا که به واسطه نقش آفرینی اندیشمندان مذکور، این دوره، به یکی از ادوار شاخص در زمینه نظریه پردازی های دینی و سیاسی در تاریخ ایران مبدل شد. بخشی از آثار و مصادیق آن را می توان در زمینه ی تالیف گسترده متون و طرح نظریه های مربوط به اندیشه های دینی در عرصه عرفان و تصوف مشاهده کرد. با عنایت به گستردگی جریان های تفکر و اندیشه و ابعاد آن در ایران عصر سلجوقی، هدف پژوهش حاضر نشان دادن بخشی از ابعاد جریان های تفکر و اندیشه در ایران عصر سلجوقی، با تاکید بر نظریه پردازی های دینی و عرفانی با محوریت دو حوزه فرهنگی ـ جغرافیایی خراسان و عراق عجم بر اساس افکار و نظریات اندیشمندانی چون قشیری، خواجه عبدالله انصاری و محمد غزالی در خراسان و احمد غزالی، عین القضات همدانی و شیخ اشراق سهروردی در عراق عجم است.
Contrary to the popular opinion which assigns Seljuk Era as the Period for decline of thought and idea in Iran، the general sphere of thought ensconced in an situation different from the dominant thought of the previous eras which can be known as a type of changing attitude in discourse and intellectual foundation. The presence of intellectuals such as Iman Mohammad and Ahmad Ghzali، Khayyam، Eyn al-Ghozat Hamedani، Sheikh Eshragh Suhrawardi، Fakhre Razi، Khwaja Nezam al- Mulk Tusi، Qushairi، Khwaja Abdullah Ansari، … in the field of theorizing in science، thought and idea in Iran، transformed the Seljuq period into a distinctive era in religious and political theorizing throughout Iran history. Some of its repercussions and instances can be found in the wide range of written texts and converting theories related to religious thoughts in the field of mysticism. Considering the wideness of trends in thought and idea during Seljuk period، the aim of this research is to introduce some dimensions of these trends in Iran during Seljuk Era with an emphasize on religious and mystical theorizing. The research is focused on two cultural- geographical domains of Khurasan and Iraqi- Ajam and will analyze the thoughts and ideas of intellectuals such as Qushairi، Khwaja Abdullah Ansari and Mohammad Ghazali in Khurasan and Ahmad Ghazali، Eyn al-Ghozat Hamedani and Sheikh Eshragh Suhrawardi in Iraqi- Ajam.