چکیده:
کشورهای استعماری در ایجاد و نشر عقاید فرقه بهائیت نقش داشتهاند و از جمله اهداف آنان، بی ثبات کردن مذهب تشیع بوده است. مبانی فکری این فرقه، آمیزهای از ادیان دیگر همچون: اسلام، مسیحیت، زردشت، بودایی، باورهای خرافی و... است؛ لذا شیوههای متفاوت و گاه متضاد در عقاید، کردار و روشهای تبلیغ این فرقه مشاهده میشود. با ادعای « به روز بودن »، بنا بر مقتضیات زمان و مکان روشهای تبلیغی آنان نیز تغییر میکند. در دوران ایجاد بهرهگیری از اعتقادات مردم به اندیشه مهدویت عقاید شیخیگری و عرفانی از جمله این روشها است. در زمان حاضر نیز استفاده از شیوههای تبلیغی رایج در فرهنگ غربی و صهیونیزم همچون: رواج اباحهگری و... روشن است. مقاله حاضر با هدف بررسی روشهای تبلیغی فرقه بهائیت در دو محور اصلی زیر ارایه شده است:1. شیوههای تبلیغی بهائیت در ابتدا2. شیوههای تبلیغی بهائیت در دوران جدید
خلاصه ماشینی:
"منابعی که برای تهیه این مقاله از آنها بهره گرفته شده عبارتاند از متون بهائی، کتابهایی که در دورهی قاجار نگارش یافتهاند، اظهارات و نوشتههای تبری جویان بهایی و کتابهایی که در دوران انقلاب اسلامی در بررسی و نقد این فرقه نوشته شده از جمله کتاب تاریخ بهائیت در ایران، نوشته سید سعید زاهد زاهدانی است.
با اینکه باب آیین خود را برای یک دوره 5000 ساله ذکر کرده 256 و هر مدعی را درطول این دوره کذاب خوانده بود، نوزده سال بعد میرزا حسینعلی نوری مازندرانی مشهور به بهاء ا...
کتاب های بهائیان: نوشتههای سید علی محمد باب، میرزا حسینعلی نوری، عبد البهاء و شوقی افندی از نظر بهائیان مقدس است و آنها اعتقاد دارند که این نوشتهها از طریق وحی به آنها نازل شده است.
265 از آنجایی که سید علی محمد باب از میان روحانیت شیعه برخاست، از نقطه اقتدار سیاسی روحانیت یعنی نیابت امام عصر حداکثر استفاده را کرد و با موضع گیری در مقابل دولت -که موجبات فقر و فلاکت مردم بود - همچنین ادعای ارتباط با امام زمان( و رکن رابع وحل مشکلات مردم، توانست با بر انگیختن احساسات عده ای از مردم، آنان را جذب کند.
این فصل در چهار بخش با عناوین: الف- معرفی تشکیلات تبلیغی، ب- شیوه های جذب بهائیت ، ج- معرفی طرح تجلیل روحی د- شیوه های تبلیغی آموزش ،مورد بررسی قرار میگیرد؛ البته ممکن است بعضی از این روشها قبل از انقلاب در تبلیغ استفاده شده باشند؛ ولی به دلیل آشکار نبودن آنها، مردم شناخت روشنی از آنها نداشتهاند."