خلاصه ماشینی:
"اما همین جنگهای سیاسی ونظامی باعث شد که کردستان به دو بخش شرقی و غربی تجزیه شودبه نظر شما این قومیکه سالیان سال کنار هم بودهاند و باهم زندگی کردهاند آیا آن علایق و مسایل عاطفی وفرهنگی بیشتر تأثیرگذار بوده است و یا عوامل مذهبی که شما به آن اشاره کردید؟ پاسخ سوم:نگاه کنید.
و عربها هم دارای کشورهای متعددی میشوند و نخبهگان جامعهی کرد هم به فکر این افتادهاند که از شرایط موجود استفاده کنند(نگاه کنید)فردی مثل شریف پاشا رفته است به کنفرانس سور rves که از حقوقعثمانی یعنی ترکیه دفاع بکند.
3-تفاوتهای زبانی و مذهبی برجسته(ای)در میان مردمکرد است(وجود دارد)و البته در سالهای بعد و در قرن 20داستان کردها به شکل دیگری در تاریخ ایران مطرح میشود.
از طرف دیگر در چند سدهی اخیر در جامعهی ایران وبهویژه از دوره صفویه به بعد هیچ الگوی مناسبی برای جلبو جذب مردم این منطقه با ویژهگی متفاوتشان در نظامملی ما حضور نداشته و هیچ برنامهی تعریف شدهای کهدارای هدف و استراتژی مناسبی باشد نبوده است.
پرسسش چهارم/نجات بهرامی:استاد در اینجا سوالی پیشمیآید که از طرف کسانی که شاید با این مباحث مخالف همباشند و در هر حال تعداد آنها کم نیست،این مسئله است کهبههرحال این شرایطی که شما اشاره فرمودید،این در همهیملتها و در همهی اقوام و در همهی سرزمینها و کشورها وجود داشته است و حالا وارد آن تعریفها وتفاوتهای جزیی که وجود دارد نمیشویمو این واقعیت هم وجود دارد حتا ایران را همنمیتوانیم یک هویت همگون از نژادی،زبانی،مذهبی و ملی و یا حتی ترکیهای که بههرحالپس از فروپاشی(امپراطوری)عثمانی به وجودآمد دارای ملت و ملیتی یک دست باشد."