چکیده:
از جمله تحولات جهانی که بر اساس متون دینی باید رخ دهد، قیام جهانی امام عصر( است. بر اساس اندیشه دینی، هیچ تحولی در جامعه بشری رخ نمیدهد، مگر آنکه ابتدا تحولی در انسانها ایجاد گردد. از طرفی بر اساس نظر دانشمندان علوم اجتماعی، خاستگاه تحولات اجتماعی رسانههای ارتباط جمعی هستند. از اینرو برای ایجاد آمادگی در انسانها و مشارکت آنان در قیام جهانی حضرت مهدی( نیازمند بهکارگیری رسانههای ارتباط جمعی هستیم. با این حال، پرسش اساسی این است که ظرفیتها و محدودیتهای این رسانهها چیست؟مقاله حاضر با بررسی ابعاد سختافزاری و نرمافزاری رسانههای ارتباط جمعی و ظرفیتها و محدودیتهای آنها به این نتیجه رسیده است که نمیتوان در راستای تحول جهانی قیام حضرت مهدی( به آنها امیدی بست، ولی با توجه به تعریف رسانه که عبارت است از هر پدیدهای که عامل انتقال فکر و فرهنگ باشد، در جهان اسلام رسانههای مغقول شدهای وجود دارد که در صورت بهرهبرداری درست، بسیار کارآمدتر از رسانههای موجود هستند. این رسانهها در سه بخش مراسم (مانند حج، نماز، عیدفطر، نماز جماعت، جلسات مذهبی)، اماکن (مانند کعبه، مشاهد و مساجد) و مناسبتها مانند عاشورا، اربعین، فاطمیه، شهادتها و ولادتها) بررسی و ظرفیتها و محدودیتهای هر یک مشخص شده است.
One of the changes that occur on the basis of religious texts should be universal uprising of Imam (aj). Based on religious thought، transformations in human society do not occur unless the change is established in humans. Sociologists consider media as founding factors for social change. So، to mobilize people to prepare and participate in the global change by Mahdi، we need to make good use of media. The fundamental question is، what are capabilities and limitations of these media? The present article considering hardware and software aspects of media and their capabilities and limits has come to the conclusion that we cannot afford to be passive in media with regards to definition as a transfer factor of the thought and culture، and considering that we have a very efficient Muslim media in the world، more reasonable than the present media. This media has capacities in three parts of events، such as pilgrimages، prayers، Eid-ol-fetr، congregation prayer، religious meetings، and religious places، such as Kaaba، Mashads، mosques as well as occasions like Ashoura، Arba’in، Fatemieh، Martyrdom anniversaries، birthday celebration sof religious personalities.
خلاصه ماشینی:
"به نظر میرسد مهمترین ضعفی که در این زمینه وجود دارد، غفلت و بیتوجهی از این نیاز است، وگرنه چنانچه این احساس در دستاندرکاران وجود داشته باشد میتوان راههایی یافت که حتی بدون استفاده از بودجههای دولتی، اقدام به این کار کرد؛ برای مثال، زکات به عنوان بودجهای عمومی است که بر اساس فقه اسلامی یکی از موارد مصرف آن، «فی سبیلالله» است.
این مراسم گوناگون هستند که به چند نمونه آن اشاره میکنیم: الف) حج حج مراسمی است که با توجه به ظرفیت بالایی که دارد میتوان به عنوان یک رسانه قوی از آن استفاده کرد.
در بازگشت از سفر افراد بسیاری به دیدن آنها میآیند و از سؤالهای ابتدایی آنان این است که در مکه چه خبر بود؟ بدینسان اگر به حاجیان پیامی منتقل شود، آنان به سرعت این پیام را به سراسر جهان اسلام میرسانند و به دلیل آنکه گیرندگان پیام در هر دو جا، هم در مکه و هم در شهر و دیار حاجیان، از آمادگی روحی و انگیزه قوی برای دریافت پیام برخوردار هستند، پیام میتواند تأثیر بسیار خوبی داشته باشد.
گرچه ما باید تلاش کنیم زبان عربی را به عنوان زبان مشترک امت اسلامی نهادینه کنیم، ولی تا رسیدن به آن نقطه راهی بسیار دور در پیش است و راه نزدیکتر این است که زبانهای مخاطبان را شناسایی و مبلغانی مسلط به زبانهای رایج در دنیای اسلام برای ارتباط با آنان تربیت کنیم، تا بتوانند فرهنگ مهدویت را تبلیغ کنند."