خلاصه ماشینی:
"در دوران صفوی این نهاد آموزشیمورد توجه علما و دانشمندان و محلتعلیم و تعلم و آموزش علوم شیعیبخصوص فقه و اصول بوده است؛به طوری که«میرزا طاهر نصرآبادی»(متوفای 1100 ق)از«آقا حسینخوانساری»نام برده که در این مدرسهبه درجات عالی علمی رسیده و در مورد او نوشته است: «در دوران شباب جهت تحصیلبه اصفهان،که صدف گوهر فضلامیباشد،آمده و در اندک زمانی بهموجب فطرت عالی و درخششاستعداد،گوی سبقت را از اقران بلکهاز فحول علمای سلف ربوده،و حالدر اصفهان تشریف دارند و تدریسو تولیت مدرسۀ جدۀ صاحبقرانیشاه عباس ثانی با ایشان است؛و عمدۀفضلا در حاشیۀ درس آن قبلۀ عرفاحاضر شده و استفاده مینمایند»37.
وفات«ملا عبد الله»در سال 1021 ق رخداده،و بعد از او تولیت مدرسه به فرزنداو،«ملا حسن علی»واگذار شده است،به گونهای که میگویند:«شاه عباس»مدرسه را به این شرط وقف کرده استکه تدریس آن تعلق به اولاد ملا عبد اللهشوشتری داشته باشد88،با این حالدر زمان صدارت خلیفه سلطان بهمناسبتی از وی منتزع و به«ملا محمدباقر سبزواری»محول گردید و مدتهانیز تولیت آنجا در خاندان«شیخ الاسلام (به تصویر صفحه مراجعه شود) سبزواری»باقی بوده است89.
برخی از موقوفات مدارس دورۀصفوی اصفهان در حال حاضر دراختیار سازمان آموزش و پرورش استاناصفهان قرار دارد که از جمله آنهامیتوان به مکان فعلی مرکز تحقیقاتمعلمان اصفهان،یا مدرسۀ حاتم بیکدر نزدیکی چهارراه نقاشی اشاره نمود،که سابقا محل مدرسۀ بزرگ و پررونق«مریم بیگم»بوده است؛و یا مرکزآموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیانزینب کبری(س)که در مجاورتامامزاده ابراهیم در خیابان آذر واقعاست و جزو موقوفات مدرسه چهارباغبوده است: با استناد به این موارد،اهمیت وکارایی موقوفات نهادهای آموزشیدوران صفوی در آموزش و پرورشامروز اصفهان نیز محسوس است؛بنابراین به دستاندرکاران فرهنگیکشور بخصوص آموزش و پرورشپیشنهاد میگردد،تا با عنایت به روشوقف و تأثیرات آن در تاریخ فرهنگایران اسلامی،با یک برنامهریزی اصولیاز الگوی وقف سود جویند،که بتوانندبه حیات و استمرار نهادهای آموزشینوبنیاد کمک کنند."