خلاصه ماشینی:
"***س-نسبت بانتخاب یکنمایشنامه برای اجرا چگونه تصمیممیگیرید؟ ج-در درجه اول وسائل وامکانات اجرای نمایشنامه موردتوجه است مثلا در مورد«رویاینیمه شب تابستان»به تعداد زیادیمرد و زن احتیاج بود و قسمتی ازوقت من صرف انتخاب آنها شداما نکته مهم دیگر این بود کهآیا میتوان با نمایشنامهای قدیمیچون«رویای نیمه شب تابستان»کار تازهای ارائه کرد.
س-بنابراین فکر نمیکنیدممکن است دست و بال کارگردان تاحدودی در این مورد بسته باشد؟ ج-چرا!اما غالبا دراجرای این قبیل نمایشنامهها،اگر نمایشنامه نویس در قید حیات باشد،میتوان با او مشاوره کردو اجازه گرفت.
بهمینجهت است که برخلاف تصورعدهای که نمایشنامههای او رابمنزله کتاب آسمانی میپندارند،کارگردانها بیشتر به تغییر متناین نمایشنامهها احتیاج دارند،زیرا زمان این نمایشنامهها وکاراکترها را باید با زمان کنونیو مردم کنونی منطق کرد تا آنعده از تماشاگران که با میراثهایفرهنگی گذشته آشنائی کامل ندارند،در خود ارتباطی میان این وقاقعبا مسائل امروزی احساس کنند.
از طرف دیگر،این کار را بانمایشنامههای شکسپیر بیشتر ازآثار نمایشنامه نویسان دیگر میتوانکرد چه نمایشنامههای شکسپیرانعطافپذیر است و کاراکترها ووقایع آنها را میتوان با هر دورهو زمانی منطبق کرد.
البتهتا آنجا که به قصد اصلی نمایشنامهنویس صدمهای وارد نشود،هرنوع تغییری از طرف کارگردانمورد قبول من است مثلا وقتینمایشنامه نویسی نمایشنامهای ضدجنگ نوشته است،نباید قصداصلی نمایشنامه نویس را تغییرداد یا حتی ضعیف کرد و چیزدیگری از قبیل نمایشنامهای ضدعشق یا ضد صلح بوجود آورد،بلکه کارگردان باید حتی مسائلو کنایات کوچک نمایشنامه را همگرفته،آنها را بطور برجسته و باقدرت جلوه دهد خصوصا که درحال حاضر با استفاده از مسائلسمعی و بصری در تأتر میتوانخیلی چیزها را موثرتر نمایاند."