خلاصه ماشینی:
"پس از آنکه در دوره نخست انقلاب مشروطیت، جایگاه اجتماعی زنان ایران تأمین نمیشود(مصوبات نظامنامه مجلس بهترین نمونه این شکست است)، محافل وابسته تجددگرا در پیگیری هدفنهایی همسوسازی زن ایرانی با فرهنگ جهانی و برای دگرگونی در این بخش از جوامع شرقی، از دریگه وظایف سنتی زنان، مانند خانهداری، تعلیم و تربیت....
» 7 پس از آنکه در دوره نخست انقلاب مشروطیت، جایگاه اجتماعی زنان ایرن تأمین نمیشود(مصوبات نظامنامه مجلس بهترین نمونه این شکست است)، محافل وابسته تجددگرا در پیگیری هدف نهایی همسوسازی زن ایرانی با فرهنگ جهانی و برای دگرگونی در این بخش از جوامع شرقی، از دریچه وظایف سنتی زنان، مانند خانهداری، تعلیم و تربیت...
8 انجمن آزادی زنان در 1906 م در تهران تشکیل شد که کمابیش از نخستین انجمنهای عصر مشروطیت بود و اعضای برجسته آن عبارت بودند از: صدیقه دولتآبادی، صفیه یزدی، شمسالملوک جواهر کلام، «مری پارک جردن«که یک مبلغ مسیحی آمریکایی بود و آمریکایی دیگری به نام«آنیاستاکینگ بویس»، تاجالسلطنه و افتخارالسلطنه، دختران ناصر الدین شاه و صدیقه دولتآبادی که افزودن بر فعالیت در این انجمن، عضو «انجمن مخدرات وطن نیز بود».
23 خانم«کلارا کلیورراس»، انگلیسی و همسر یکی از اعضای هیأت مذهبی و تبلیغی مسیحی ساکن جلفای اصفهان که 4 بار به ایران سفر کرد و در زمینه سیمای زن ایرانی و محیط پیرامون وی مقالات و کتابهای زیادی نوشته است در زمینه نقش زنان در تاریخ کنونی ایران مینویسد: «یکی از عرصههایی که زنان از همان آغاز نهضت مشروطیت به صورت فعال در آن حضور یافتند و به مرور، خواسته یا ناخواسته، زمینهساز تحول در فکر و اندیشه نسبت به زن ایرانی در جهت اهداف و فرهنگ غرب شدند، انتشار روزنامه و مجله بود."