چکیده:
وجود امنیت در هر جامعه، مهم ترین و اساسی ترین عامل تضمین رشد و توسعه
پایدار و مطلوب است، در حالی که جرم مهم ترین دشمن امنیت اجتماعی است و
افزایش آن؛ رابطه منفی با امنیت دارد.
در سال های اخیر، افزایش تغییرات در الگوهای سنتی، خطر درگیری عموم ب هویژه
جوانان را در فعالیت های جنایی افزایش داده است. افزایش رفتارهای بزهکارانه دولت ها
را به چاره جویی و تلاش برای یافتن راه حل وادار می کند که جرم انگاری ابتدای یترین
واکنش قوه عمومی را تشکیل می دهد؛ ولی تدوین قوانین کیفری باید آخرین راه حل
و نه اولین آن در مبارزه با بزهکاری باشد. جرم انگاری نامتناسب نه تنها راه حل موثر
نیست؛ بلکه موجب خلق کجروی های جدید می گردد، به همین علت است که امروزه
به پیشگیری از جرم که از مه مترین اقدامات در مبارزه با جرم به حساب می آید توجه
بیشتر می شود و پیشگیری از جرم بخش قابل توجهی از ادبیات جرم ستیزی را در عصر
ما تشکیل می دهد.
برای هرگونه پیشگیری از وقوع جرم توجه به علل تحقق جرم، بسیار مهم است و
این نوشتار درصدد است که عوامل روانی جرم را با تکیه بر قرآن کریم به تصویر بکشد
و در همین راستا توانسته است که به دوازده عوامل روانی به وجود آورنده گناه و جرم
از جمله حسد و تکبر دسترسی پیدا کند.
In every society، security is the most essential factor to ensure sustainable growth and development، while crime is the most important adversary of social security with which it has a negative relation. During recent years، the rise of changes in traditional models has increased the risk of people’s engagement in criminal acts، especially among the youth. The rise of criminal behaviors has made governments try to find solutions. Criminalization is the first reaction، while enacting criminal laws should be the last resort، rather than the first، in fighting against crime. Unsuitable criminalization is not only an ineffective solution، but it also engenders new deviances. That is why prevention of crime receives much more attention today as one of the most important measures to be taken against crime، and it constitutes a major portion of ‘crime fighting’ literature in our time. In order to prevent a crime، it is necessary to consider its causes. The present paper tries to illustrate the mental causes of crime from a Quranic point of view; hence it has identified twelve mental factors leading to crime and sin، including envy and arrogance.