خلاصه ماشینی:
"یکی از نکتههای مهم دیگری که در مقدمهی این کتاب مورد توجه قرار گرفته،بررسی و مقایسهی تاجهای شاهان،انواع زیورها و آرایهها و زین و یراق اسبان بر آثار متفاوت هنری از سکه تا نقش برجستههای روی سنگ و یا دیگر آثار هنری است و آنچه در این میان اهمیت دارد این است که گاه ما شاهد تظاهر یکگونهی خاص،هم بر روی سکهها و هم نقش برجستهها یا دیگر آثار هنری هستیم و گاه تنها نمود و تظاهر آن را بر روی سکهها مشاهده میکنیم و این موضوع در پیگیری سیر تحول هنری دوران ساسانی و بررسی ویژگیهای آن حائز اهمیت است.
در مجموع میتوان گفت همهی نمادها و نشانههایی که بر سکههای ساسانی نقش شدهاند افزون بر آنکه دارای معانی خاص دینی هستند،برای تاریخگذاری سکهها نیز بسیار سودمندند و از سوی دیگر،بنابر نظر نویسنده تمامی تفاوتهایی که در نشانهها و نمادهای روی سکهها دیده میشود احتمالا برای این بوده که استفادهکنندگان بهراحتی قادر به تشخیص سکههای هر شاه باشند.
هرچند در موارد معدودی از زمان شاپور اول،بهرام اول و شاپور دوم شاهد نام و نشان ضرابخانهها بر پشت سکهها هستیم،تنها از زمان بهرام چهارم(388-399 م)است که نشان ضرابخانه غالبا بر سکهها نقش میشود؛اما برخلاف گذشته نام ضرابخانه نه به صورت کامل،بلکه به شکل کوتهنوشت نشان داده میشود نکتهی بسیار مهم شایان توجه دربارهی این کوتهنوشتها در شمارش تعداد ضرابخانهها در نظر گرفتن این واقعیت است که گاه چندین کوتهنوشت کمابیش متفاوت برای نشان دادن نام یک ضرابخانه به کار رفته یا در طی برخی اصلاحات در دورانهای متفاوت نام ضرابخانهها تغییر میکرده است.
M,marlA I rupahS-I rihsadrA:I dnaB,neiW-nilreB-siraP:muradinasaS siraP:muradinasaS murommuN egollyS,4002,."