چکیده:
در عصر اطلاعات و ارتباطات و با ورود فنآوریهای نوین در حوزه آموزش و پرورش، فراگیران با مخاطرات و ریسکهای بیشتری برخورد میکنند و نسبت به نسلهای قبل، نیاز به یادگیری دانش و مهارتهای جامعتر و جدیدتری خواهند داشت. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر کاربرد نرمافزارهای آموزشی در ارتقاء یادگیری مهارتهای اساسی درس هنر دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در مدارس شهرستان آمل و در سال 1390 اجرا گردید. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی بود. جامعه تحقیق 150 کلاس درس پنجم ابتدایی بود. از میان آنها به روش تصادفی ساده دو کلاس 25 نفره انتخاب و دانشآموزان آن به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه (به صورت چکلیست رفتار) بود که مطابق استانداردهای آموزشی دفتر برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش تنظیم شده بود که به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون t گروههای مستقل استفاده شد. مقایسه میانگین نمرات پیشآزمون نشان داد که دو گروه از نظر سطح مهارتها، همگن بودهاند. مقایسه میانگین نمرات پسآزمون بین دو گروه نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و شاهد از نظر آماری تفاوت معناداری وجود داشت. بدین معنی که استفاده از نرمافزارهای آموزشی در ارتقاء مهارتهای اساسی هنر شامل مهارتهای حسی، گفتاری، حرکتی، قابلیتهای تفکر و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پایه پنجم بهطور قابل ملاحظهای مؤثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال سوم ـ شماره اول ـ پاییز 1391 ـ صفحات 43-27 تأثیر کاربرد نرم افزارهای آموزشی در ارتقاء یادگیری مهارتهای اساسی درس هنر حسین دائیزاده * 1 فرشیده ضامنی** سیدعلی حسینی روکش** چکیده واژگان کلیدی استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز، بندرگز، ایران daeizadeh@bandargaziau.
اما با ورود فنآوری اطلاعات 2 در حوزه تعلیم و تربیت و کاربرد نرمافزارهای آموزشی 3 جهت دستیابی به مقاصد آموزشی و تسریع و تسهیل یادگیری در آموزش مهارتهای اساسی هنر که با استفاده از تصاویر زیبا، تنوع در رنگ و ایجاد فضای دلنشین با یک محتوای آموزشی مناسب نه تنها مانع خلاقیت هنری و یادگیری مهارت اساسی هنر نمیشود، بلکه در هر صورت این نرمافزارهای آموزشی و چندرسانهایها با ویژگیهای منحصر به فرد خود، جذابیت، بهکارگیری همزمان حواس چندگانه، تعامل یادگیرنده با موضوع، محیط یادگیری و فضای آموزشی جذاب لذتبخشی را برای یادگیرندگان فراهم میکند که به صورت خودانگیخته و با اطمینان خاطر به یادگیری میپردازند.
ظاهری (1389) در پژوهشی به بررسی نقش نرمافزار چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر در درس علوم تجربی پایه چهارم پرداخت که پس از اجرا به صورت آزمایشی، این فرضیه مورد تأیید قرار گرفته است و نتایج حاصل نشاندهنده تأثیر نرمافزارهای چندرسانهای بوده است.
در این پژوهش با توجه به نقش مهم هنر در تعلیم و تربیت و از آنجایی که به این مقوله در دوران دبستان و حتی پس از آن توجه کافی نشده است، تأثیر کاربرد نرمافزارهای آموزشی در یادگیری مهارتهای اساسی هنر (مهارتهای حسی، گفتاری، حرکتی، قابلیتهای تفکر و اجتماعی)، با توجه به فرضیههای زیر، مورد سنجش و بررسی قرار گرفته است."