چکیده:
اسلام دین صلح، رحمت و برخوردار از منطق متعالی است، از همین رو برای تبلیغ و ترویج عقاید و اهداف خود، به دنبال خشونت نیست، توضیح نگاه اسلام به تورات و انجیل و پیروان آیین یهود و مسیحیت، راهگشای خوبی برای پیریزی صلح پایدار جهانی است. هرچند گفتوگوی بین الادیانی جهت رسیدن به تفاهم و صلح جهانی از طرف شماری اندیشمندان طرح شده است ولی در عمل، کمتر به تحقق آن پرداخته شده است. نوشتار حاضر در حد توان برخی از زوایای نگاه اسلام به عهدین و اهل کتاب را خاطرنشان میسازد.
خلاصه ماشینی:
"نگاه اسلام به سرنوشت آخرتی پیروان شرایع نگاه حاکم بر ادیان و آیینها (میرچادالیاده، همان: 339 - 340)، از جمله اهل کتاب، این بوده است که سعادت، نجات و رستگاری آخرت، منحصر در دین و ادیان خود شان است و تنها کسی را اهل نجات و سعادت میدانند که به آیین آنها بگرود: وقالوا لن تمسنا النار إلا أیاما معدودة قل أتخذتم عند الله عهدا فلن یخلف الله عهده أم تقولون علی الله ما لا تعلمون (بقره: 80)؛ وقالت الیهود لیست النصاری علی شیء وقالت النصاری لیست الیهود علی شیء وهم یتلون الکتاب کذلک قال الذین لا یعلمون مثل قولهم (بقره: 113)؛ و قالت الیهود و النصاری نحن أبناء الله و أحباؤه (مائده: 18)؛ و قالوا کونوا هودا أو نصاری تهتدوا قل بل ملة إبراهیم حنیفا و ما کان من المشرکین (بقره: 135)؛ وقالوا لن یدخل الجنة إلا من کان هودا أو نصاری تلک أمانیهم قل هاتوا برهانکم إن کنتم صادقین (بقره: 111).
جان هیک برای چاره جویی نجات و سعادت پیروان دیگر ادیان (غیر مسیحی) این گونه دست به توسعة صراط مستقیم زد: پلورالیسم عبارت است از پذیرش این دیدگاه که تحول و تبدل وجود انسان از حالت خود محوری به خدا (حقیقت) محوری، به طرق گوناگون در درون همة سنتهای دینی بزرگ عالم [اسلام، مسیحیت، یهود، بودیسم، هندو و ..."