چکیده:
مقاله حاضر جستاری است بر درک بهتر اشعار پری شادخت شعر معاصر ایران، فروغ فرخ زاد و نامدارترین شاعره معاصر آمریکا، سیلویا پلات. بر طبق نظر شوالتر، نقد و بررسی آثار شاعران و نویسندگان زن براساس چارچوب های برآمده از آثار ادبی نویسندگان مرد از یک سو به معنای تایید گفتمان مردسالارانه حاکم بر فضای نقد می باشد و از سوی دیگر منجر به سکوت زنان حتی در تجزیه و تحلیل آثار خودشان می شود. این مقاله بر آن است تا با بررسی تطبیقی اشعار فرخ زاد و پلات، پی به وجوه مشترک اندیشه های این دو شاعر ببرد. به راستی فرخ زاد در دو دفتر آخر خود بار دیگر متولد می شود و به فصل جدیدی از ایمان در زندگی خود دست می یابد و پلات نیز در شاه کار ادبی اش آریل تکامل و پختگی یک شاعر بزرگ را تجربه می کند.
خلاصه ماشینی:
"مدل زبانشناسیبه ارزیابی تفاوتهای زبانی نویسندگان زن و مرد میپردازد و از این طریق وجود نوعیگفتمان زنانه را در آثار نویسندگان زن به رسمیت میشناسدومدل روانشناسی تأثیر و کنشروان را در ادبیات زنان به بوته نقد میگذارد و در نهایت،مدل فرهنگی گویای آن است مقدمه فمینیسم جنبشی فکری و اجتماعی است که میتوان رد پای آن را در بسیاری ازحوزههای علوم انسانی از جامعهشناسی و روانشناسی گرفته تا ادبیات و هنر جستوجو کرد.
نام فرخزاد اکنون در اذهان ادب دوستان سراسردنیا همچون فروغ تابانی است که ستایش او نه به خاطر اشعار شهوانی و احساساتیاش بلکهبه دلیل آزادگی و بینش عمیق اوست ازآنرو که در سالهایی که از جنبشهای فمینیستیو گروهای احقاق حقوق زنان در ایران خبری نبود فروغ در برابر تمامی محدودیتها و فروغ به ترتیب در سالهای 1331،1335،1336 سه دفتر اول شعر خود را با نامهایاسیر،دیوار و عصیان به دست چاپ سپرد.
) ecnellecxE fo amaronaP A جدید در ادبیات انگلستان عنوان شایستهای برای این شاعره برجسته آمریکا میباشد چرا کهاو نیز همچون فروغ ما پس از مدتها سر کوبی زنان در آیین ادبی زبان انگلیسی با زبانیساده و گیرا منویات درونیاش را میسراید.
سه مجموعه نخست اشعار فرخزادسراسر فریاد خواهشهای تن و بیان بیپروای احساسات است ولی در دو مجموعه آخرفروغ زنانگی اشعارش را میستاید و با صمیمیت یک شاعر راستین از عواطف،احساسات&%01508JTAG015G% جدید در ادبیات انگلستان عنوان شایستهای برای این شاعره برجسته آمریکا میباشد چرا کهاو نیز همچون فروغ ما پس از مدتها سر کوبی زنان در آیین ادبی زبان انگلیسی با زبانیساده و گیرا منویات درونیاش را میسراید."