چکیده:
باره آخرین حجت الهی حضرت مهدی# و مهدویت، آیه صریحی در قرآن وجود ندارد؛ اما با کمک روایات فراوانی که به عنوان تاویل یا تطبیق در منابع فریقین وجود دارد، میتوان مهدویت و منجیگرایی را یکی از جلوههای معرفتی قرآن دانست که برای هدایت و رستگاری بشر نازل شده است. آیات 4 تا 8 سوره اسراء از جمله آیاتی است که به گونه تاویلی به ظهور آن حضرت پرداخته و مفهوم آن را از زمان بنیاسرائیل و دین یهود، به حوادث مشابه در دین اسلام میکشاند. این آیات که به بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب بنی اسرائیل، صعود و نزول اخلاقی و معرفتی و فساد و عقاب آنان اشاره دارد، به کمک روایاتی که ابتلاء و امتحان امت خاتم را همانند روش و سنت زمان بنی اسرائیل میداند، سبب هوشیاری و مراقبت بیشتر در برابر فتنههای پیش از ظهور و وظیفهشناسی و آمادگی و انتظار خردمندانهتر نسبت به عصر منجی موعود و ایام ظهور مصلح کل و حکومت جهانی آن حضرت میگردد
خلاصه ماشینی:
مهدویت در تفسیر آیات اسراء محمد هدایتی 1 چکیده باره آخرین حجت الهی حضرت مهدی# و مهدویت، آیه صریحی در قرآن وجود ندارد؛ اما با کمک روایات فراوانی که به عنوان تأویل یا تطبیق در منابع فریقین وجود دارد، میتوان مهدویت و منجیگرایی را یکی از جلوههای معرفتی قرآن دانست که برای هدایت و رستگاری بشر نازل شده است.
comتاریخ دریافت: 21/10/1391 تاریخ پذیرش: 26/2/1392 مقدمه قرآن کریم هر چند به طور صریح درباره وجود حضرت ولی عصر# و انتظار و ظهور آن حضرت آیه و نصی ندارد، ولی به کمک روایات تفسیری میتوان بر آیات زیادی دست یافت که به نحو تفسیر، تأویل یا تطبیق، مربوط به ایشان است؛ و بدین ترتیب مهدویت را یکی از جلوههای معارف قرآن دانست که به عنوان کتابی برای هدایت و سعادت بشر در آخرین دین نازل شده است.
(طباطبایی، 1412: 13 / 43) ازاینرو در اینجا نخست اقوال و نظراتی که در تبین آن دو فساد و مجازات گفته شده است را مرور کرده و سپس با توجه به تسری همان سیره و سنت و ابتلا و سرنوشت بنیاسرائیل درباره امت اسلام، به بیان روایاتی که به تأویل این آیات پرداخته و آن را بر زمان امت نبی خاتم| منطبق ساخته است پرداخته میشود.
(سیوطی، 1420: 5 / 243 و 239؛ طبری، 1420: 9 / 45 تا 48) آنگاه کسانی که فساد دوم را قتل حضرت یحیی× گرفتهاند به این نظر اشکالی تاریخی کردهاند که بخت نصر با فاصله زیادی پیش از حضرت عیسی بن مریم× میزیسته و حتی قبل از اسکندر بوده است، و بین اسکندر و حضرت عیسی× حدود سیصد سال فاصله است؛ درحالیکه شهادت حضرت یحیی× بعد از به دار آویختن حضرت عیسی× است.