چکیده:
در سنت اسلامی شخصیتهای متعددی نمایانگر نیروی شر هستند. از جملة آنها میتوان به شیطان، ابلیس، طاغوت، فرعون و دجال اشاره کرد. با این حال دجال تنها شخصیتی است که دارای مفهوم آخرالزمانی است. دجال در مجموعه حدیث و آثار کلام اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار است. با وجود این، آثار کمی در زبان فارسی در مورد این موضوع نگارش یافته است. در این مقاله سعی شده است با استناد به دو منبع مهم یعنی قرآن و حدیث، برداشتی اسلامی از دجال پیش روی مخاطب گذاشته شود. در این بررسی هم نظرات محققان متقدم و هم معاصر و همچنین منابع کلام اسلامی را مورد کاوش قرار خواهیم داد. در متون حدیثی گزارشهای مفصلی دربارة ظهور دجال و نبردش با عیسی(ع) و مهدی(ع) به چشم میخورد.
خلاصه ماشینی:
"یکی از این احادیث اشاره میکند که صحابه پیامبر چنان به کرات در مورد ظهور ضدمسیح مورد انذار قرار گرفته بودند که گمان کردند ضدمسیح در اطراف مدینه در بین درختان نخل مخفی شده و منتظر حمله به شهر است.
14 نواس بنسمعان روایتی نقل کرده که در آن ظهور وی [دجال] و زمان حکمرانیاش بر زمین ذکر شده است که بر طبق این حدیث مشهور چهل روز خواهد بود: رسول خدا در طول یک صبح در مورد دجال (با تأکید فراوان بر آن) چنان با طول و تفصیل صحبت کرد که ما پنداشتیم وی در میان درختان نخل است.
نورسی میگوید دو تفسیر در اینباره میتوان ارائه داد: «اول اینکه این حدیث اشاره میکند دجال بزرگ (دجال جهان مسیحیت) از قطب شمال ظهور خواهد کرد؛ زیرا در قطب شمال کل سال یک شب و یک روز است....
هرچند در بعضی روایات گفته شده است که مهدی[ع] (شخصیت مسیحایی در اسلام) دجال را خواهد کشت، اما اکثر منابع مربوط به موضوع، این نقش را بهوضوح به عیسی نسبت میدهند.
لب لباب بحث این است که آیا دجال واقعیت دارد یا محصول خرافات است؟ اکثر محققان سنتی از قبیل صدیق حسن خان (متوفی 1889م) بر این باورند که دجال آنگونه که در روایات پیامبر توصیف شده است، همچون شخص انسانی ظهور خواهد کرد.
طبق نظر وی در این دورة هرج و مرج(آنارشی) عیسی از آسمان نزول و محمد[ص] را بهعنوان پیامبر تأیید خواهد کرد و دجال را خواهد کشت و با مسلمانان در مقابل «ارتش سرخ» (ارتش یأجوج و مأجوج) خواهد جنگید و با ایمان به خدا آنان را شکست خواهد داد."