چکیده:
حضرت امام حسین(ع) با نهضت خود امری از دین را احیا کرد و پیروان واقعی او باید همواره به او تأسی کنند تا جامعۀ اسالمی در مسیر صحیح دین حرکت کند. اصالح دین و زدودن بدعتها، کجرویها و ناهنجاریها و شناسایی و معرفی چهرههای ناسالم قرارگرفته در مصادر امور به امت اسالمی برای حذف آنان از گردونۀ انتخاب، که حرکت جامعه را به انحراف و مسیر ناسالم سوق میدهند، از وظایف امت اسالمی است. بسیج، از آنجا که برآمده از فرهنگ عاشوراست و در حساسترین برهۀ تاریخی انقالب، با معیارهای عاشورایی، از آن دفاع کرده است، باید همواره فرهنگ عاشورایی خود را زنده نگه داشته و از حقایق آن بهرهمند باشد تا بتواند هم به منزلۀ شاخص و معیار عمل دیگران موجب اصالح حرکت باشد و هم آنگاه که تشخیص میدهد انحراف و بدعتی وارد دین و جامعه شده است با روش و ابزارهای خود در پی زدودن آن برآید.
خلاصه ماشینی:
"تفکر و عمل بسیجی با رجوع به فرهنگ نهضت عاشورای اباعبداهلل الحسین(ع) و برای انجام وظایف آن نهضت در این زمان به جریان افتاد - مبارزان انقالبی در دوران مبارزه که الگوی شکلگیری بسیج شدند- و بعد از پیروزی انقالب اسالمی شکل گرفت، قد کشید و در استقرار نظام اسالمی و برهۀ دفاع مقدس نقش عاشورایی خود را به نحو مطلوب، که مورد رضایت ولی امر مسلمین واقع شد، انجام داد و در تداوم مسیر انقالب به نقشهایی که از آن انتظار میرفت عمل کرد.
از این رو، الزم است با الگو قرار دادن فرهنگ عاشورا و تطبیق فرهنگ حاکم با آن، ضمن اصالح اشتباه و خطاهای احتمالی موجود در فرهنگ و سازمان خود، به اصالح مسیر نظام بپردازد تا سرزندگی عاشورایی همچنان بر آن حاکم بوده و اهداف پیش روی خود را تسخیر نماید و در مقابل دسیسههای نظام سلطه و فصلنامه(علمی - پژوهشی) مطالعات راهبردی بسیج / سال پانزدهم / شماره65 / پاییز 1931 عقبههای داخلی آن، بهموقع و بهدرستی، اقدامات الزم را انجام دهد.
(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار نمونۀ بسیج سراسر کشور، (6/9/0931) بیان مسئله از دامن حوزههای علمیه، که میراث تاریخی اسالم است ـ اسالمی که نهضت حضرت اباعبداهلل الحسین(ع) آن را بیمه کرده استـ نهضتی شکل گرفت که با رهبری مردی از تبار رسولاهلل(ص) هدف خود را اصالح جامعه و ایجاد حکومت و جامعۀ اسالمی اعالم کرد."