چکیده:
ﭼﯿﺴﺘﯽ اﯾﻤﺎن ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻮرد اﺧﺘﻼﻓﯽ ﺑﻮد ﮐﻪ ﻓﺮق ﮐﻼﻣﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻗﺮن اول و آﻏﺎزﻗﺮن دوم ﻫﺠﺮی در ﻗﺎﻟﺐ ﻣﮑﺎﺗﺐ ﻓﮑﺮی ﺑﻪ ﺑﺤﺚ درﺑﺎرة آن ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﯾﮑﯽ از رﯾﺸﻪایﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺧﺘﻼﻓﯽ ﻓﺮﻗﻪﻫﺎی ﺧﻮارج، ﻣﺮﺟﺌﻪ و ﺷﯿﻌﻪ اﺳﺖ.اﻣﺎم ﺻﺎدق ﺑﺎ ﺗﻌﺮﯾﻒ اﺳﻼم و اﯾﻤﺎن و ﺗﺤﺪﯾﺪ ﺣﺪود اﯾﻦ دو ﻣﻔﻬﻮم، ﺻﻮرتﺑﻨﺪی ﺟﺪﯾـﺪی ازﻣﻔﻬﻮم ﻣﺘﺪرج اﯾﻤﺎن اراﺋﻪ ﮐﺮد ﮐﻪ از ﺳﻮﯾﯽ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻧﻈﺮﯾﮥ اﻣﺎﻣﺖ اﯾﺸﺎن و از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، راه ﺣﻞﺟﺪﯾﺪی ﺑﺮ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﺪ. در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪای ﻣﯿﺎن ﻧﮕﺎه ﻓﺮق ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺑﯿﺎن ﺷﻮد و دﯾﺪﮔﺎه اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻧﯿﺰ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﮔﺮدد.
خلاصه ماشینی:
"«)ﻓﺨﺮی، 8831، ص75( ﻣﻔﻬﻮم دﯾﮕﺮی ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮارج و ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ ﺑﺎ اﯾﻤﺎن در ادﺑﯿﺎت ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﮐﻼﻣﯽ ﺧﻮارج ﻃﺮح ﺷﺪ، واژة ﺗﮑﻠﯿﻒ ﺑﻮد ﭼﻨﺎنﮐﻪ »ﭘﺲ از آﻧﮑﻪ دﯾﻨﺪاران ﯾﺎ اﻫﻞ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻧﺎﺑﻮد ﺷﺪﻧﺪ، ﺟﻬﺎن ﻧﯿﺰ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻧﺎﺑﻮد ﻣﯽﮔﺮدد، زﯾﺮا آﻓﺮﯾﻨﺶ ﺟﻬﺎن ﺑـﺮای اﻫـﻞ ﺗﮑﻠﯿـﻒ ﺑـﻮده ﻻﻏﯿﺮ«)اﺷﻌﺮی، 3691م، ص75( وﻟﯽ اﯾﻦ ﺑﺤﺚ ﺟﺎﻟﺐ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦﺟﺎ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻧﻤﯽﯾﺎﺑﺪ، »زﯾﺮا ﺑﺎ ﻧﺎﺑﻮدی اﻫﻞ ﺗﮑﻠﯿﻒ، ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﯾﯽ ﺟﻬﺎن ﺑﯿﻬﻮده اﺳـﺖ«)ﻫﻤـﺎن، ص75( ﻣﯿـﺮاث ﮐﻼﻣـﯽ 802 دو ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺣﺪﯾﺚﭘﮋوﻫﯽ، ﺳﺎل ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﻤﺎره ﻧﻬﻢ، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ﻧﺎﺗﻤﺎم ﺧﻮارج)ﮐﻪ ﺑﻪ زودی ﺑﺪان ﺑﺎز ﺧﻮاﻫﯿﻢ ﮔﺸﺖ( ﺑﻪ ﻓﺮﻗﻪ ﮐﻼﻣﯽ دﯾﮕﺮ آن زﻣﺎن ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺮﺟﺌﻪ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻔﺮ و در ﻧﺘﯿﺠﮥ اﯾﻤﺎن، اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﮐﻼﻣﯽﺗﺮ ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻪ ﺷﻮد.
ﮔﺰارشﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺑﺴﯿﺎری وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺣﻠﻘﮥ اوﻟﯿﻪ ﺗﻔﮑﺮ ﻣﺮﺟﺌـﯽ ﮐـﻪ ﻋﻤـﺪﺗﺎ ﻣﺮﺟﺌﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻗﻠﻤﺪاد ﻣﯽﺷﻮد، از ﻗﻀﺎوت درﺑﺎرة ﺣﻀﺮت ﻋﻠﯽ و ﻣﻌﺎوﯾﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧـﮥ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻓﺘﻨﮥ ﻣﯿﺎن اﻣﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎن ﭘﺮﻫﯿﺰ داﺷﺘﻪاﻧﺪ، ﻣﻄﺎﺑﻖ ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﮔﺰارشﻫﺎ، ﺳﻌﺪ اﺑﻦ اﺑﯽ وﻗﺎص زﻫﺮی ﮔﻔﺘﻪ اﺳﺖ ﮔﻤﺎن ﻧﻤﯽﮐﻨﻢ ﺣﻖ ﻣﻦ ﺑﻪ ﭘﯿﺮاﻫﻦ ﺧﻮدم ﺑﯿﺶ از ﺣﻖ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺧﻼﻓﺖ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻦ ﺟﻬﺎد ﮐﺮدهام، ﭘﺲ ﺑﺎ ﺟﻬﺎد آﺷﻨﺎﯾﻢ و اﮔﺮ ﻣـﺮدی ﺑﻬﺘـﺮ از ﻣـﻦ ﯾﺎﻓﺖ ﺷﻮد، ﻧﻔﺲ ﺧﻮد را ﻧﻤﯽﻧﮑﻮﻫﻢ ﻣﻦ ﺟﻨﮓ ﻧﺨﻮاﻫﻢ ﮐﺮد ﻣﮕﺮ آﻧﮑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮی ﺑﺮای ﻣﻦ ﺑﯿﺎورﯾﺪ ﮐﻪ دو ﭼﺸﻢ، ﯾﮏ زﺑﺎن و دو ﻟﺐ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﮕﻮﯾﺪ اﯾﻦ ﻣﺆﻣﻦ اﺳﺖ و آن 902 ﭼﯿﺴﺘﯽ ﻧﻈﺮﯾﻪ اﯾﻤﺎن از دﯾﺪﮔﺎه اﻣﺎم ﺻﺎدق دﯾﮕﺮی ﮐﺎﻓﺮ."