چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی فلسفه اخلاق ابن سینا با هدف تبیین ماهیت اجتماع و چگونگی شکل گیری اخلاق اجتماعی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوا بهره گرفته شد. در این پژوهش آثار اخلاقی ابن سینا مورد تحلیل قرار گرفت و دیدگاه او در فلسفه اخلاق به عنوان نسبیت گرایی-واقع گرایی ملایم در نظر گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که در جنبه تربیت اخلاقی، استنتاج حیات معقول (عقلانی/عقلایی) به منزله هدف غایی تربیت اخلاقی و پالایش دیدگاه های عقلایی اخلاقی، هدف واسطه ای آن خواهد بود. همچنین، یک اصل اساسی در تربیت اخلاقی ابن سینا بر مشارکت اجتماعی به عنوان بستری برای تحقق فضایل اخلاقی دلالت دارد
خلاصه ماشینی:
فلسفه اخلاقي - اجتماعي ابن سينا در اين قسمت ، نخست بـه تحليـل ديـدگاه ابـن سـينا از منظـر حکومـت عـدالت پيشـه کـه برخـي پژوهشگران به آن توجه داشته اند، اشاره مي شود.
سپس ، ديدگاه او در بستر قضاياي مشهوري کـه ابـن سـينا گزارههاي اساسي اخلاقي را جزء آن ها مي داند، مورد بررسي قرار مي رد و بر پايـه تحليـل هـاي صـورت گرفته ، ماهيت اجتماعي انسان از نظر ابن سينا تبيين مي شود.
تحليل ديدگاه اخلاقي - اجتماعي ابن سينا در بستر حکومت عدالت پيشه در بررسي پ يشينه بحث ملاحظه مي شود که انديشه هـاي اخلاقـي - اجتمـاعي ابـن سـينا مـورد توجـه برخي از محققان قرار گرفته است ، اما در تفسير و تحليل آن، ديـدگاههـاي مختلفـي بـه ظهـور رسـيدهانـد.
تحليل ديدگاه اخلاقي - اجتماعي ابن سينا در بستر قضاياي مشهوره بررسي نظر ابن سينا در اين مورد از دو جنبه اهميت دارد، يکي اينکه گزاره هاي پايـه اخلاقـي را در مباحث منطق آورده است .
جوادي (١٣٨٦) نيز بر اين باور است که هر چند ابن سينا جمله هاي اخلاقي را در مشهورات آورده که اعتباري جز توافق عقلا ندارند، اما شواهدي وجود دارد که مي توان او را در عرصه فلسفه اخلاق، واقـع گرا معرفي کرد.
زيرا، با توجه اينکه ابن سينا گزارههاي اخلاقي را در شـمار مشـهورات مـي آورد و در فلسـفه اجتمـاعي نيـز نيازهاي آدميان را مبناي تشکيل جامعه مي داند، به اين نتيجه راه مي يابيم که نمي توان او را در فلسفه اخلاق، واقع گراي اخلاقي دانست .