چکیده:
از والاترین اهداف مدیریت منابع و سرمایههای انسانی در یک سازمان، تعالی انسانهایی است که در آن سازمان زندگی میکنند بنابراین شناخت دقیق این مفهوم، موضوعیت دارد. بهراستی تعالی چیست؟ موضوع این مقاله، تییین این پرسش و تلاش برای کشف پاسخی از این میان است. بر این مبنا ابتدا واژهشناسی لغوی و سپس مفهومشناسی اصطلاحی تعالی، دنبال میشود. فرایند و روش این مطالعهی مفهومی، شامل: تعمق در موضوع تعالی، منبع تعالی، ضرورت تعالی، ابعاد تعالی و روشهای توسعهی تعالی است تا سرانجام به تعریف مستفاد تعالی دست یابد. تعالی، موقعیتی است پویا که عوامل موجود در آن بهشکل خوب، استثنایی و مطلق وجود دارد و در یک انسان تعالیطلب که خود را در فرایند رشد و تعالی قرار داده است، بهتدریج شکل میگیرد، نهادینه میشود و ظهور میکند. در این صورت، آن انسان، بهعنوان اسوه و الگوی تعالی انسانهای دیگر تجلی پیدا میکند. چنین انسانهایی در جامعه، بهعنوان رهبران متعالی، در سازمانهای عمومی بهعنوان مدیران متعالی و در سازمانهای نظامی بهعنوان «فرماندهان متعالی» ظاهر میشوند و پرچم تحول دیگر انسانها را بهسوی آن موقعیت استثنایی و مطلق که «تعالی» نام دارد به پیش میرانند و افراد و پیروان را برای تعالی فرا میخوانند. در ادامه مقاله ابعاد تعالی تحلیل و تبیین شده است
خلاصه ماشینی:
تعالی، موقعیتی است پویا که عوامل موجود در آن بهشکل خوب، استثنایی و مطلق وجود دارد و در یک انسان تعالیطلب که خود را در فرایند رشد و تعالی قرار داده است، بهتدریج شکل میگیرد، نهادینه میشود و ظهور میکند.
تسلط بر خویشتن به طورکامل در تمام امور خویش نظم در امور؛ یعنی، عدالت ذاتی درون خود اشیا منبع تواناییهای انسان کامل(تسلط بر خویشتن وی) قابل نشان داده شدن اعتدال در اعمال انسان، همانند اعتدال در شعر با صدا آهنگ رعایت اعتدال در زندگی را موجب خوب شدن زندگی خود فرد و جامعه و طبیعت دانستن انسان کامل را، مظهر وحدت اصلی میان خوبی و زیبایی و یا اتحاد خوب زیبا دانستن</TD> <TD>10</TD> <TD>تعالی به مثابه سلامت روح </TD> <TD>تعالی انسان، شامل: تواناییهای بدن و روح کمال بدن، شامل: سلامتی، قدرت و زیبایی کمال روح، شامل: پارسایی و دینداری، بردباری و شکیبایی و خویشتنداری و اعتدال عدالت، عنصر عمومی و کلی (در تعالی، نشاندهندهی هارمونی و همآهنگی جهان هستی انسان فرهنگی (فرهیخته)، انسان در تمام ابعاد سالم</TD> <TD>11</TD> <TD>تعالی دموکراتیک در عصر سقراط در آتن و سوفسطاییان</TD> <TD>ادارهی دولت با دموکراسی مستقیم فرصت ادارهی یک سازمان برای هر شهروند نیاز به مهارت برای موفقیت در این حاکمیت مانند تعالی سیاسی سنتی و معانی و بیان قابلیت تعلیم تعالی به عنوان مبانی عقلانیت نیاز به دانش برای ایفای نقش فعال در زندگی سیاسی تعالی دموکراتیک، مستلزم پذیرش شکاکیت و نسبیگرایی بیتوجهی به مسألهی نظریه و حقیقت بیاعتنا به خوب و درست بودن امور داشتن نگرشهای انتقادی،بیاعتقادی و زیر سؤال بردن نظم اجتماعی برای منافع آنی مبنا بودن ارادهی اکثریت به جای قدرت الهی در قانونگذاری به دنبال شناخت بهترین راه حل از سامانهی فرایند حاکمیت مناسب آن قایل به امکان یادگیری فنون و روشهای کامل و جهتیابی</TD> <H6>(ادامه) جدول 2.