چکیده:
از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻋﺸﻖ، ﺷﻴﺮازة اﻧﺪﻳﺸﻪ و ﻧﻈﺎم ﻣﻌﺮﻓﺘﻲ ﻣﻮﻟﻮی را ﺷﻜﻞ ﻣﻲدﻫﺪ و ﻇﻬﻮر و ﺑﺮوز ﻫﺮ ﺧﻄﺎب و اﻇﻬﺎری در آﺛﺎر ﻣﻮﻟﻮی ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺔ ﻋﺸﻖ ﺑﻨﺎ ﻧﻬﺎده ﺷﺪه اﺳـﺖ در اﻳـﻦ ﺟـﺴﺘﺎر،ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره 72، ﺑﻬﺎر 9831 ﺗﺤﻠﻴﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻬﺎن درون و ﺟﻬﺎن ﺑﺮون در ﻣﺜﻨﻮی ﻧﻴﺰ ﺑـﺮ ﻣـﺪار ﻧﮕـﺎه ﺧـﺎﻟﻖ آن درﺑـﺎرة ﻋﺸﻖ ﺻﻮرت ﻣﻲﮔﻴﺮد. اﻳﻦ ﻧﮕﺎه ﺑﺮ اﻳﻦ ﻓﺮض اﺳـﺘﻮار اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻋـﺸﻖ در ﻧﻈﺮﻣﻮﻟـﻮی، ﺑ ـﺮزخ ﻣﻴ ـﺎن ﺟﻬ ـﺎن درون و ﺟﻬ ـﺎن ﺑ ـﺮون اﺳ ـﺖ و آﻧﭽ ـﻪ آن را در ﻗﺎﻟ ـﺐ ﺗﻌﺒﻴ ـﺮات و ـ ـ ـ ـ ــ ـ ـ ـ اﺻﻄﻼﺣﺎﺗﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻨﺎﻇﺮ آﻓﺎق و اﻧﻔﺲ، ﺷﻬﻮد و ﻏﻴﺐ، ﻇﻬﻮر و ﺑﻄﻮن، ﻋﻴﻦ و ذﻫﻦ، ﻣﻠـﻚ و ﻣﻠﻜﻮت، ﺧﺎک و اﻓﻼک، ﺟﺴﻢ و روح و ... ﻣﻲﺧﻮاﻧﻨﺪ از دﻳﺪﮔﺎه آﻓﺮﻳﺪﮔﺎر ﻣﺜﻨـﻮی ﺑـﻪ ﻋﺸﻖ و ﺟﻠﻮه و ﻣﻈﻬﺮی از آن واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس اﻳﻦ ﻧﮕﺎه، دوﺳﺖ داﺷـﺘﻦ و ﻋـﺸﻖ ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 9/3/9831 ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 1/21/8831 * داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮی زﺑﺎن وادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﺪرسﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪن، اﻧﮕﻴﺰة ﺣﺮﻛﺘﻲ اﻳﺠﺎدی ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ آن، ﺻﻮرت ازﺑﻲﺻﻮرﺗﻲ، ﻣﺘﻨﺎﻫﻲ از ﻧﺎﻣﺘﻨﺎﻫﻲ و اﺑﺪ از ازل ﺑﻴﺮون آﻣﺪه و ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻞ آﻓـﺮﻳﻨﺶ ﺧﻠﻖ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪه اﺳﺖ.اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﻲﻛﻮﺷﺪ ﺗﺎ ﺟﻠﻮهﻫﺎﻳﻲ از اﻳﻦ ﺑﺎور را در ﻣﺜﻨﻮی ﻣﻮﻟـﻮی ﺑﻜـﺎود و آن راﺗﺒﻴﻴﻦ ﻛﻨﺪ. روش ﭘﮋوﻫﺶ، ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ - ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان و اﻗﺘـﻀﺎﺋﺎت ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺎ رﻫﻴﺎﻓﺖ ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﻴﻚ ﺑﺨﺸﻬﺎﻳﻲ از ﻣﺘﻦ ﻣﺜﻨﻮی ﺗﺄوﻳﻞ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.اﺟﻤﺎﻻ ﻧﺘﻴﺠﺔ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ذﻳﻞ ﺑﺎور ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻋﺎرﻓﺎن ﻣﺒﻨﻲ ﺑـﺮ اﻳﻨﻜـﻪ اﻧـﺴﺎنآﻳﻴﻨﺔ ﺣﻖ و ﺧﻠﻴﻔﺔ ﺧﺪاﺳﺖ در ﻧﻈﺮ ﻣﻮﻟﻮی، ﻋﺸﻖ در وﺟﻮد آدﻣﻲ، ﺑﺴﺎن ﺑﺮزﺧﻲ ﻣﻲﻣﺎﻧـﺪﻛﻪ اﻧﺪﻳﺸﻪ را ﺑﻪ ﻋﺮﺻﺔ ﻇﻬﻮر و ﺑﻴﺎن ﻣﻲﻛﺸﺎﻧﺪ. ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻲﺗﻮان ﻋـﺸﻖ را از دﻳـﺪﮔﺎهﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳﻲ ﻫﻤﭽﻮن آﻳﻴﻨﻪای داﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻮدﻫﺎی آن ﺟﻬﺎﻧﻲ را در ﻧﻤﻮدﻫﺎی اﻳﻦ ﺟﻬـﺎﻧﻲ ﻣﻨﻌﻜﺲ ﻣﻲﺳﺎزد.
خلاصه ماشینی:
در واﻗﻊ در اﻳﻦ ﮔﺬار، ﻋﺸﻖ ﺑﺴﺎن ﺑﺮزﺧﻲ ﻣﻲﻣﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺟﻬﺎن درون را ﺑﻪ ﺟﻬﺎن ﺑﻴﺮون ﻣﺘﺼﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻳﺎ ﺑﻪ زﺑﺎن دﻗﻴﻘﺘﺮ، ﺟﻬﺎن ﻏﻴﺐ را ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﺗﺠﻠﻲ ﻣﻲرﺳﺎﻧﺪ؛ ﻣﻮﻟﻮی ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﻴﺎنﺟﻬﺎن درون وﺟﻬﺎن ﺑﺮون از دﻳﺪﮔﺎهﻣﻮﻟﻮی در ﻣﺜﻨﻮی ﺗـــﺎ ﻧﻤﺎﻧـــﺪ ﮔـــﻨﺞ ﺣﻜﻤﺘﻬـــﺎ ﻧﻬـــﺎن ﺑﻬـﺮ اﻇﻬـﺎر اﺳـﺖ اﻳـﻦ ﺧﻠـﻖ ﺟﻬـﺎن ـ ـ ـــ ـ ﺟ ـﻮﻫﺮ ﺧ ـﻮد ﮔ ـﻢ ﻣﻜ ـﻦ، اﻇﻬ ـﺎر ﺷ ـﻮ ــ ـ ــ ـ ﻛﻨـ ـﺖ ﻛﻨـ ـﺰاً ﻛﻨـ ـﺖ ﻣﺨﻔﻴـ ـﺎً ﺷـ ـﻨﻮ ـ ـ ـ ـ )دﻓﺘﺮ ﭼﻬﺎرم،7203-8203( ﻣﻔﻬﻮم ﻋﺸﻖ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﺤﻘﻘﺎﻧﻲ ﺑﺰرگ ﺑﺮای ﺑﻴﺎن ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻋﺸﻖ و ﺗﻌﺮﻳﻒ آن ﻛﻮﺷﻴﺪهاﻧﺪ، ﺑﻪ ﻃـﻮر ﻛﻠـﻲ در ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ ﻫﺮﮔﺎه از ﻣﺎﻫﻴﺖ و ﭼﻴﺴﺘﻲ اﺷﻴﺎ ﻳﺎ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﻴﺎن ﻣﻲآﻳﺪ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺿﺮوری اﺳﺖ ﻛﻪ اراﺋﺔ ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺗﻤـﺎﻣﻲ اﺑﻌـﺎد و ﺟﻨﺒـﻪﻫـﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن آن ﻣﻔﻬﻮم ﻳﺎ ﺷﻲء ﺑﺎﺷﺪ، اﻣﻜﺎﻧﭙﺬﻳﺮ ﻧﻴﺴﺖ؛ ﭼﺮاﻛﻪ ﻋﺸﻖ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺟﻮﻫﺮ و ذات، ﺗﻌﺮﻳﻔﺶ ﻧﺎﻣﻤﻜﻦ و ﺣﻘﻴﻘﺖ آن در ﭘﻨﻬﺎﻧﻲِ ﻣﻄﻠﻖ ﻗﺮار دارد؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ در اﻳﻦ ﺟﺴﺘﺎر در ﭘﻲ اراﺋﺔ ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ ﻣﻨﻄﻘﻲ از ﻋﺸﻖ ﻧﻤﻲﺗﻮان ﺑﻮد ﺑﻠﻜﻪ ﻫﺪف اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻋﺸﻖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ اﻋﺘﺒﺎر ﻛﺎرﻛﺮد آن در ﺳﺎﺣﺘﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ وﺟﻮدی ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮد؛ از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎﺣﺖ ﺧﻠﻖ و آﻓﺮﻳﻨﺶ، ﻣﻴﺎن ﺧﺪا و آﻳﻴﻨﺔ ﺻﻴﻘﻞ ﺷﺪة او، ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ اﻧﺴﺎن ﻋـﺎرف ﻛﺎﻣـﻞ اﺳـﺖ، ﻣـﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد.