چکیده:
ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻲ اﺳﺖ و اﻳﻦ ﺗﺠﺮﺑﻴﺎت ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻛﻬﻦاﻟﮕﻮﻫﺎ آﺷﻜﺎر ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﻧﻘﺎب/ ﭘﺮﺳﻮﻧﺎ، ﺳﺎﻳﻪ، آﻧﻴﻤﺎ، آﻧﻴﻤﻮس و ﺧﻮد/ ﻣﺎﻧﺪاﻻ، ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻛﻬﻦاﻟﮕﻮﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ و آﺛﺎر ادﺑﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﺠﻠﻴﮕﺎﻫﻬﺎی آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﮔﺮدﻧﺪ. ﻳﻮﻧﮓ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﻬﻦاﻟﮕﻮﻫﺎ در ﺷﻜﻞﮔﻴﺮی و ﺗﻜﺎﻣﻞ 33 ﺷﺨﺼﻴﺖ اﻓﺮاد ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺆﺛﺮﻧﺪ. ﺑﺮ اﺳﺎس اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ، ﺗﻘﺎﺑﻞ و ﺗﻀﺎد اﺑﻌﺎد ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﺗﻴﭙﻬﺎ و ﻗﺸﺮﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﻏﺰﻟﻴﺎت ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺎ ﻛﻬﻦاﻟﮕﻮی ﻧﻘﺎب و ﺳﺎﻳﺔ ﻳﻮﻧﮓ ﺳﺎزﮔﺎری دارد وﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل8، ﺷﻤﺎره 13 و23، ﺑﻬﺎرو ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 واژﻫﻬﺎی ﺧﺮاﺑﺎﺗﻲ و ﭘﺎرﺳﺎﻳﺎﻧﻪ، وﻇﻴﻔﻪ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﻧﻘﺎب و ﺳﺎﻳﻪ را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارﻧﺪ. ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻧﻘﺎﺑﻬﺎی ﺧﻮاﺟﻪ ﺷﻤﺲ اﻟﺪﻳﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: 1. ﺣﺎﻓﻆ 2. زاﻫﺪ 3. ﻣﻼﻣﺘﻲ. ﺧﻮاﺟﻪ در ﻧﻘﺎﺑﻬﺎی ﺣﺎﻓﻆ و زاﻫﺪ، ﺧﻮد را ﻛﻤﺘﺮ از آﻧﭽﻪ و آﻧﻜﻪ ﻫﺴﺖ، ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲﺳﺎزد و در ﻧﻘﺎب ﻣﻼﻣﺘﻲ، آﻧﭽﻨﺎن ﻛﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻳﺎ ﻛﻤﺘﺮ از آﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﻫﺴﺖ رخ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ. او ﺑﻪ اﻧﻜﺎر، ﺳﺮﻛﻮب و واﭘﺲراﻧﻲ ﺳﺎﻳﻪ ﻧﭙﺮداﺧﺘﻪ و »ﻣﻦ» ﺧﻮد را ﺑﺎ ﻧﻘﺎب و ﻧﻘﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲاش ﻳﻜﻲ ﻧﻜﺮده اﺳﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺧﻮدآﮔﺎﻫﻲ از ﻧﻘﺶ ﺑﻮدن ﻧﻘﺎﺑﻬﺎ، ﻫﻢ از ﻣﺮز ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻧﻘﺎب ﻋﺪول ﻧﻜﺮده و ﻫﻢ ﺑﻪ ﺑﺮآوردن ﻧﻴﺎزﻫﺎ و ﺧﻮاﺳﺘﻬﺎی ﺳﺎﻳﻪاش ﻣﺸﻐﻮل ﮔﺸﺘﻪ اﺳﺖ و ﻛﻮﺷﻴﺪه ﺗﺎ ﺑﺎ ﻧﻴﻞ ﺑﻪ اﻋﺘﺪال، ﻃﺮﻳﻖ ﻛﻤﺎل را ﺑﭙﻴﻤﺎﻳﺪ. او در اﻳﻦ راه »ﻣﻦ«، »ﻧﻘﺎب« و »ﺳﺎﻳﻪ« را ﺑﻪ وﺣﺪت رﺳﺎﻧﺪه و آن را در ﺷﺨﺼﻴﺖ »رﻧﺪ« ﭘﺪﻳﺪار ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
ﺻﺮفﻧﻈﺮ از اﻳﻨﻜﻪ ﺣﺎﻓﻆ اﺣﺘﻤـﺎﻻً 83 در ادوار ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮد، ﺗﺤﻮﻻﺗﻲ را ﭘﺸﺖﺳﺮ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﻳﺎ ﭘﺎرهای از اﺷـﻌﺎرش دروﻧﻤﺎﻳﻪ ﻣﻼﻣﺘﻲ دارد ﻳﺎ »ﻣﻦِ« اﺷﻌﺎر ﺣﺎﻓﻆ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ دﻻﻟﺖ ﺑـﺮ »ﻣـﻦ« ﻧـﻮﻋﻲ ﻳـﺎ واﻗﻌـﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻘﺎﺑﻬﺎی او، ﻋﻼوهﺑﺮ ﻧﺸﺎن ﻧﻘﺸﻬﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ- ﻛـﻪ ﻻزﻣـﻪ ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﺟﻤﻌـﻲ و ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل8، ﺷﻤﺎره13 و23، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 ﮔﺮوﻫﻲ اﺳﺖ – ﺗﺼﻮﻳﺮﮔﺮ ﭘﻴﻜﺎرﻫﺎی ﻧﺎﻫﻮﺷﻴﺎر ﺟﻤﻌﻲ)ﺳﺎﻳﻪ( ﺑﺎ ﻧﻘﺎﺑﻬﺎ- ﺑﻪ دﻟﻴـﻞ ﻣﻐـﺎﻳﺮت ﻧﻘﺎﺑﻬﺎ ﺑﺎ ﻧﺎﻫﻮﺷﻴﺎر ﺟﻤﻌﻲ و ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی ﺗﻜﺎﻣﻞ- ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﻋﻼوهﺑﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﻧﻘﺎﺑﻬﺎی ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺎ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ، او ﺑﺎ ﺧﻮدآﮔـﺎﻫﻲ ﻛﺎﻣﻞ آﻧﻬﺎ را ﺑﺮﻣﻲﮔﺰﻳﻨﺪ و »ﻣﺎداﻣﻲ ﻛﻪ ﺷﺨﺺ از وﺟﻮد اﻳﻦ ﺻﻮرﺗﻜﻬﺎ ﺑﺮ ﺻﻮرت اﺻـﻠﻲ ﺧﻮدآﮔﺎه اﺳﺖ، ﻧﻘﺎب ﺑﻲﺿﺮر اﺳﺖ؛ اﻣﺎ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺷـﺨﺺ، دﻳﮕـﺮ ﺑـﺎزی ﻧﻜﻨـﺪ و ﺑـﻪ آن ﻧﻘﺶ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﻮد، ﺳﺎﻳﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﺷﺨﺼﻴﺖ، ﻣﺠﺎل رﺷﺪ و ﭘﺮورش ﻧﻤﻲﻳﺎﺑـﺪ و اﻧـﺴﺎن از ﺧﻮد راﺳﺘﻴﻦ، ﺑﻴﮕﺎﻧﻪ ﻣﻲﺷﻮد« )اﻧﺴﺎن ﻛﺎﻣﻞ از دﻳﺪﮔﺎه ﻳﻮﻧﮓ، 8831: 2(.
اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﺟﺎﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺣﺎﻓﻆ از ﺧﺮﻗﻪ، ﺧﺮﻗﻪ ﭘﺸﻤﻴﻨﻪ و دﻟـﻖ رﻳـﺎﻳﻲ ﺧﻮد اﻧﺘﻘﺎد ﻛﺮده و »آن را ﻧﻴﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﺮﻗﻪ ﺻﻮﻓﻲ ﺑﻲاﻋﺘﺒﺎر داﻧﺴﺘﻪ، ﻗﺼﺪش ﺑـﻪ ﺗﻌـﺮﻳﺾ و ﻛﻨﺎﻳﻪ، آﻟﻮدﮔﻲ ﺧﺮﻗﻪ ﺻﻮﻓﻴﺎن اﺳﺖ و اﻳﻦ اﻧﺘﻘﺎدات را ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ دورهای داﻧﺴﺖ ﻛـﻪ از زﻫﺪ و رﻳﺎﻛﺎری و آداب و ﺷﻌﺎﻳﺮ ﺧﺎﻧﻘﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﺟﺎن آﻣﺪه و روی ﺑﻪ درﮔﺎه ﭘﻴﺮ ﻣﻐﺎن ﻧﻬـﺎده اﺳﺖ« )رزاز، 3831: 371(؛ اﻣﺎ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ در ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻬﻦ اﻟﮕﻮﻳﻲ، اﻳـﻦ دﮔﺮدﻳـﺴﻲ و ﭼﻬﺮهﮔﺮداﻧﻲ ﺣﺎﻓﻆ، ﻧﻴﺮوﻣﻨﺪﺳﺎزی ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ ﺳﺎﻳﻪ ﺑﺮای ﺣﺮﻛﺖ ﺑـﻪﺳـﻮی وﺣـﺪت اﺑﻌﺎد ﻣﺘﻌﺪد ﺷﺨﺼﻴﺖ و ﺑﻪﻋﺒﺎرت دﻗﻴﻘﺘﺮ، ﺣﺮﻛﺖ ﺑﻪﺳﻮی ﻣﺎﻧـﺪاﻻ ﻳـﺎ ﺧـﻮد اﺳـﺖ؛ زﻳـﺮا »ﺧﻮد ﻫﺪف زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺎ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﻛﺎﻣﻠﺘﺮﻳﻦ ﺟﻠﻮه ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ ﻣﻬﻤﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻣـﺎ آنرا ﻓﺮدﻳﺖ ﻣﻲﻧﺎﻣﻴﻢ.