چکیده:
اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻛﻮﺷﻴﺪه اﺳﺖ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ داﺳﺘﺎن ﻛﻠﻴﻠﻪ و دﻣﻨﻪ، ﻳﻌﻨﻲ ﺷﻴﺮ و ﮔﺎو را ﺑﺎزﺧﻮاﻧﻲ ﻛﻨﺪ و ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی درون ﻣﺘﻨﻲ ﺑﻪ ﻗﺮاﺋﺘﻲ ﺗﺎزه از داﺳﺘﺎن دﺳﺖ ﻳﺎﺑﺪ. از اﻳﻦ دﻳﺪﮔﺎه در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﺑﺎزﺧﻮاﻧﻲ ﻣﺘﻦ، ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﺎ اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ اﺳﺎﺳﻲ روﺑﻪروﺳﺖ ﻛﻪ: »آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﻣﺘﻦ اﻋﺘﻤﺎد ﻛﺮد و آن را ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﺼﺪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺧﻮاﻧﺪ و ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؟« 79 ﺧﻮاﻧﺸﻲ ﻛﻪ ﺗﺎﻛﻨﻮن در ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎی ادﺑﻲ راﻳﺞ ﺑﻮده ﺑﺮ درﺳﺘﻲ ﻗﺮاﺋﺖ ﻣﺆﻟﻒ ﺗﺄﻛﻴﺪ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﮕﺎرﻧﺪه ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎور اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﻓﺮاواﻧﻲ در اﻳﻦ داﺳﺘﺎن ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل8، ﺷﻤﺎره 13 و23، ﺑﻬﺎرو ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رواﻳﺖ ﻣﺘﻦ ﺑﻲ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. اﻳﻦ داﺳﺘﺎن ﭼﻬﺎر ﺷﺨﺼﻴﺖ اﺻﻠﻲ دارد ﻛﻪ ﺳﻬﻢ ﻫﻤﻪ آﻧﻬﺎ در ﭘﻴﺸﺒﺮد ﺟﺮﻳﺎن داﺳﺘﺎن ﻳﻜﺴﺎن ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﮔﻔﺖوﮔﻮ و ﻛﻨﺶ داﺳﺘﺎﻧﻲ ﻣﻴﺎن ﺷﻴﺮ، ﻛﻠﻴﻠﻪ و دﻣﻨﻪ ﺑﻪ وﻗﻮع ﻣﻲﭘﻴﻮﻧﺪد. ﺷﻨﺰﺑﻪ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﻛﻤﺘﺮ از دﻳﮕﺮان در ﺟﺮﻳﺎن داﺳﺘﺎن ﻧﻘﺶ اﻳﻔﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ و ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﻣﻨﻔﻌﻞ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ ﺑﺎ دﻗﺖ در ﮔﻔﺘﮕﻮی ﻣﻴﺎن ﺷﺨﺼﻴﺘﻬﺎ و ﻛﻨﺸﻬﺎی آﻧﻬﺎ، ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪ ﺑﺮداﺷﺘﻲ ﻣﺘﻔﺎوت از ﻣﺘﻦ دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺖ. در اﻳﻦ ﺧﻮاﻧﺶ ﺟﺪﻳﺪ، ﺗﺼﻮﻳﺮی ﺗﺎزه و ﻣﺘﻔﺎوت از ﺷﺨﺼﻴﺘﻬﺎ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ رواﻳﺖ داﺳﺘﺎن ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻲ آﻳﺪ. اﻳﻦ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﻟﮕﻮﻳﻲ از ﻛﺎرﻛﺮد ﻗﻠﺐ و دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ واﻗﻌﻴﺖ در ﻧﻈﺎم ﺳﻨﺘﻲ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ ﺑﺎزﺧﻮاﻧﻲ ﻣﺘﻮن دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻳﺎری رﺳﺎﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﭘﺎدﺷﺎه، اﮔﺮ اﻳﻦ اﺳﺘﺪﻻل ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد ﻛﻪ ﻗﻠﻢ در دﺳﺖ ﻗﺪرت )ﻧﻈﺎم 001 ﺳﻨﺘﻲ( ﺑﻮده اﺳﺖ و ﻛﺎرﮔﺰاران ﺳﻨﺖ آن ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺧﻮد ﺧﻮاﺳﺘﻪ و ﻧﻪ آن ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ و واﻗﻌﻴﺖ ﺑﻮده، ﻣﺘﻦ را ﻧﻮﺷﺘﻪاﻧﺪ، آﻳﺎ ﻧﻤﻲﺗﻮان ﺗﺼﻮر ﻛﺮد ﻛﻪ واﻗﻌﻴﺖ داﺳﺘﺎن ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل8، ﺷﻤﺎره13 و23، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 دﻳﮕﺮ ﺑﻮده، و ﻣﺨﺎﻃﺐ آﻧﭽﻪ را ﺗﺎﻛﻨﻮن ﺧﻮاﻧﺪه، ﺷﻜﻞ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﺷﺪه واﻗﻌﻴﺖ و ﻳﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ ﻗﺮاﺋﺖ ﻧﻈﺎم ﻗﺪرت از ﻣﺎﺟﺮا ﺑﻮده اﺳﺖ؟ آﻳﺎ ﻧﻤﻲﺗﻮان ﺗﻮﻃﺌﻪ ﻗﺘﻞ ﺷﻨﺰﺑﻪ را از دﻣﻨﻪ ﺑﻪ اﺷﺨﺎص دﻳﮕﺮ داﺳﺘﺎن ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻛﺮد؟ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ ﺑﻪ ﻛﻤﻚ ﻧﻘﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﺷﻜﻨﻲ ﺑﺘﻮان ﻗﺮاﺋﺘﻲ ﺗﺎزه از ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮد.
ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل ﺑﺎ 401 ﻣﻜﺘﺐ ﺷﻚﮔﺮاﻳﻲ ﺗﻼش ﺑﺮای ﺑﺎزﺧﻮاﻧﻲ و دوﺑﺎرهﺧﻮاﻧﻲ اﻧﮕﺎﺷﺘﻬﺎی ﻣﺴﻠﻢ از ﻣﺘﻮن ادﺑﻲ )ﺟﻬﺎن در ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ ﻓﺮاﺗﺮ، ﺧﻮد ﻳﻚ ﻣﺘﻦ اﺳﺖ( و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺘﻦ و درک ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل8، ﺷﻤﺎره13 و23، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 ﺣﻘﺎﻳﻖ دﮔﺮﮔﻮن ﺷﺪه ﺗﺎرﻳﺨﻲ، اﺳﻄﻮرهای و ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺷﺮوع ﺷﺪ اﻣﺎ اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪﭘﺮدازان ﺳﺎﺧﺘﺎرﺷﻜﻦ ﺑﻮدﻧﺪ ﻛﻪ آن را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻜﺘﺐ ﺗﺪوﻳﻦ ﻛﺮدﻧﺪ.
ﻣﺴﺌﻠﻪ دﻳﮕﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﻳﻲ از ﻗﺮاﺋﺖ ﻣﺘﻔﺎوت و ﺑﻌﻀﺎ ﻣﺘﻀﺎد در ﻣﺘﻨﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪ ﻧﻈﺎم ﻗﺪرت ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه و ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺑﺴﻴﺎری از ﺟﻨﺒﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺿﺮر ﻧﻈﺎم ﺣﺎﻛﻢ و ﻧﻴﺮوﻫﺎی ﻣﻮاﻓﻖ ﺑﻮده، ﻣﺤﻮ ﺷﺪه، و ﻳﺎ ﺗﺎ آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻮده، ﺗﺤﺮﻳﻒ ﺑﺎزﺧﻮاﻧﻲ داﺳﺘﺎن ﺷﻴﺮ وﮔﺎوﻛﻠﻴﻠﻪ ودﻣﻨﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺳﺎﺧﺖﺷﻜﻨﻲ ﻛﺮده، ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺸﻜﻞ اﺳﺖ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺣﺎل ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ ﻫﻤﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﺣﺬف ﻧﺒﻮده اﺳﺖ.