چکیده:
ﺻﻮﻓﻴﻪ و ﻋﺎرﻓﺎن اﻫﻞ ﺗﺴﻨﻦ از ﻗﺮن ﺳﻮم ﻫﺠﺮی ﺑﻪ ﺑﻌـﺪ ﺗـﺎ اﻣـﺮوز ﺑـﻪ ﻣﻮﺿـﻮع وﻻﻳـﺖ 161 ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ و ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﺷﻴﻌﻴﺎن و ﻋﺮﻓﺎ در آﺛﺎر و ﻛﻠﻤﺎت ﺧﻮد از اﻧﺴﺎن ﻛﺎﻣﻞ، وﻻﻳـﺖ، راﺑﻄﺔ وﻻﻳﺖ و ﻧﺒﻮت، ﻟﺰوم وﺟﻮد وﻟﻲ و ﻗﻄﺐ و ﺣﺠﺖ در ﻫﺮ زﻣﺎن در ﻣﻴﺎن ﻣﺮدم ﺑﺮایﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل8، ﺷﻤﺎره 13 و23، ﺑﻬﺎرو ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 اﺳﺘﻤﺮار ﺣﻴﺎت، ﺧﺘﻢ وﻻﻳﺖ و ﻣﺮاﺗﺐ و اﺻﻨﺎف اوﻟﻴﺎ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪاﻧﺪ. ﻧﮕﺎرﻧﺪه در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻛﻮﺷﻴﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻮﺿﻮع وﻻﻳﺖ و ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ آن، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻳﻬﺎ و ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎی ﻧﮕﺮش دو ﮔﺮوه را در اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺎ اﺳـﺘﻨﺎد ﺑـﻪ ﻣﻨـﺎﺑﻊ ﻣﻌﺘﺒـﺮ ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮده، ﻣﻴﺰان ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﻫﺮ ﻳﻚ از دﻳﮕﺮی را ﻧﺸﺎن دﻫﺪ.
خلاصه ماشینی:
وﻻﻳﺖ از ﻧﮕﺎه ﻋﺮﻓﺎن و ﺗﺸﻴﻊ )ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻳﻬﺎ و ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎ( دﻛﺘﺮ ﻋﺒﺎس ﻣﺤﻤﺪﻳﺎن اﺳﺘﺎدﻳﺎر ﮔﺮوه زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺣﻜﻴﻢ ﺳﺒﺰواری ﭼﻜﻴﺪه ﺻﻮﻓﻴﻪ و ﻋﺎرﻓﺎن اﻫﻞ ﺗﺴﻨّﻦ از ﻗﺮن ﺳﻮم ﻫﺠﺮی ﺑﻪ ﺑﻌـﺪ ﺗـﺎ اﻣـﺮوز ﺑـﻪ ﻣﻮﺿـﻮع وﻻﻳـﺖ 161 ﭘﺮداﺧﺘﻪاﻧﺪ و ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﺷﻴﻌﻴﺎن و ﻋﺮﻓﺎ در آﺛﺎر و ﻛﻠﻤﺎت ﺧﻮد از اﻧﺴﺎن ﻛﺎﻣﻞ، وﻻﻳـﺖ، راﺑﻄﺔ وﻻﻳﺖ و ﻧﺒﻮت، ﻟﺰوم وﺟﻮد وﻟﻲ و ﻗﻄﺐ و ﺣﺠﺖ در ﻫﺮ زﻣﺎن در ﻣﻴﺎن ﻣﺮدم ﺑﺮایﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻬﺎیادﺑﻲ ﺳﺎل8، ﺷﻤﺎره 13 و23، ﺑﻬﺎرو ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 0931 اﺳﺘﻤﺮار ﺣﻴﺎت، ﺧﺘﻢ وﻻﻳﺖ و ﻣﺮاﺗﺐ و اﺻﻨﺎف اوﻟﻴﺎ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪاﻧﺪ.
اﻳﻦ اﻣﺮ، ﺷﻨﺎﺧﺖ اوﻟﻴﺎی ﻛﺎﻣﻞ اﻟﻬﻲ، ﺑﻮﻳﮋه ﻗﻄﺐ ﻳﺎ ﺣﺠﺖ را دﺷـﻮار و ﺣﺘّﻲ ﺑﺮای ﻧﺎﻗﺼﺎن ﻏﻴﺮﻣﻤﻜﻦ ﻣﻲﻛﻨﺪ؛ ﺑﻪ ﻗﻮل ﺳﻌﺪی: ﺷﺐ در ﻟﺒﺎس ﻣﻌﺮﻓﺖ و روز در ﻗﺒـﺎ ﻣﺮدان راﻫﺖ از ﻧﻈﺮ ﺧﻠﻖ در ﺣﺠﺎب )ﻛﻠّﻴﺎت ﺳﻌﺪی: 924( ﻣﻮﻟﻮی در دﺷﻮاری ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻧﺒﻴﺎ و اوﻟﻴﺎ و اﻳﻨﻜﻪ ﻇﺎﻫﺮﺑﻴﻨﺎن و ﻧﺎﻗﺼﺎن ﻓﻘـﻂ ﺑـﻪ ﺟﻨﺒـﺔ ﺑﺸﺮﻳﺖ آﻧﺎن ﻣﻲﻧﮕﺮﻧﺪ و اوﻟﻴﺎ را ﻫﻤﭽﻮ ﺧﻮد ﻣﻲﺑﻴﻨﻨﺪ، ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: اوﻟﻴﺎ را ﻫﻤﭽﻮ ﺧـﻮد ﭘﻨﺪاﺷـﺘﻨﺪ ﻫﻤــﺴﺮی ﺑــﺎ اﻧﺒﻴــﺎ ﺑﺮداﺷــﺘﻨﺪ ﻣﺎ و اﻳﺸﺎن ﺑﺴﺘﺔ ﺧﻮاﺑﻴﻢ و ﺧﻮر ﮔﻔﺘﻪ اﻳﻨﻚ ﻣﺎ ﺑﺸﺮ، اﻳﻨـﺎن ﺑـﺸﺮ ﻫﺴﺖ ﻓﺮﻗﻲ در ﻣﻴﺎن ﺑﻲ ﻣﻨﺘﻬـﺎ اﻳـﻦ ﻧﺪاﺷـﺘﻨﺪ اﻳـﺸﺎن از ﻋﻤـﻲ ـ ـ ـ ـ )ﻣﺜﻨﻮی: 1/ 562-862( وﻻﻳﺖ از ﻧﮕﺎه ﻋﺮﻓﺎن و ﺗﺸﻴﻊ )ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻳﻬﺎ و ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎ( ﺷﻴﻌﻴﺎن ﻧﻴﺰ ﻫﻤﭽﻮن ﻋﺎرﻓﺎن ﻏﻴﺮﺷﻴﻌﻲ در ﻣﻮرد ﭘﻮﺷﻴﺪﮔﻲ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺎﻃﻦ اوﻟﻴﺎ از ﭼﺸﻢ ﺧﻠﻖ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻨﺎد ﺑـﻪ اﺣﺎدﻳـﺚ ﻣﻌـﺼﻮﻣﻴﻦ)ع( ﭼﻨـﻴﻦ ﺑـﺎوری دارﻧـﺪ.