خلاصه ماشینی:
"اهل نظر دو عالـم در یک نظـــر ببازند عشق است و داو اول بر نقد جان توان زد (حافظ، 1379: 209) محتاج قصه نیست گرت قصد خون ماست چونرخت از آن توست به یغما چه حاجـت است؟ (همان:48) وحشی نیز به طریق همة عاشقان در برابر جور و جفای محبوب از روی رغبت و با کمال رضا جان فدا کرده و در بیتی دیگر آستان معشوق را به بامی تشبیه میکند که عاشقان به مژگان خویش جاروبکش آنند.
تا تولا کردهایم از عاشقی در دوستیت چون سنایی از همه عالم تبرا کردهایم (سنایی، 1385: 948) حافظ نیز بنا به مشرب عارفانهاش، حتی پادشاهی بر عالم را طفیلی عشق میداند: جهان فانی و باقی فدای شاهد و ســاقی که سلطانی عالم را طفیل عشق میبینیم (حافظ،1379: 480) عاشق در غزل وحشی، جهانبینی گستردهای ندارد؛ همینقدر که گرمی عشق، او را از ننگ خود پرستیاش دور سازد برای عاشق، دلخواه است و به آن بسنده میکند.
Keywords: Love, Naz , Niyaaz, Sanaei , Hafiz , Vahshi Bafghi Perfect Human in Molana's Mysticism And Comparing His Theory with that of Ibn Arabi Sohayla Zoghi Ph. D candidate of Karaj Branch, Islamic Azad University,karaj,Iran Ali Mohammad Moazzeni,Ph. D Tehran University,Tehran,Iran Abstract Perfect man is the source of prophets' education about God. He is the eternal divine truth.
Key Words: myth, phoenix, epic, mysticism Fixing the position of the Zoroastrian god of war Mars mythical ancient Persian Zoroastrian Studies Mohammad Ali Roshani nezhad, Ph. D Culture and ancient languages Department, Hamedan Branch, Islamic Azad university, Hamedan, Iran Abstract Avesta is the holy book of the Zoroastrians."