چکیده:
نظام های سیاسی را می توان از حیث گرایش به وحدت گرایی و کثرت گرایی به نظام های وحدت گرا و کثرت گرا تقسیم کرد. وحدت گرایی در حوزه سیاست در مورد اندیشه هایی به کار می رود که بر تمرکز قدرت سیاسی تاکید کرده و حق حاکمیت را منحصر به دولت و اراده آن می داند. در مقابل، کثرت گرایی بر تنوع منابع قدرت و توزیع آن میان گروه های رقیب اصرار می ورزد.
حقیقت این است که هر دو رویکرد، راه افراط در پیش گرفته اند و همین امر آنها را با چالش هایی در ساحت اندیشه و عمل مواجه کرده است. در چنین شرایطی، ضرورت شناسایی جایگزینی برای آنها، ما را به سوی ایده «وحدت در عین کثرت» در نظریه ولایت فقیه رهنمون می سازد. در این نظریه، «وحدت در عین کثرت» در دو حوزه مرتبط به هم، یعنی ساختار سیاسی و باور و عمل سیاسی قابل پی جویی است و می تواند به عنوان یکی از کارکردهای مترتب بر نظریه ولایت فقیه مطرح شود.
Political systems can be divided into unity oriented and plurality oriented systems based on their inclination toward unity or plurality. Orientation toward unity in the field of politics is applied in ideas that concentrate on political power and considers the right to sovereignty as an exclusive right of government and its will. On the contrary، plurality oriented approach insists on the diversity of power sources and their distribution among competitors. The truth is that both approaches are extreme and has led them to face challenges in theory and practice. Under these circumstances، the urge to find an alternative for them guides us toward the idea of “unity despite plurality” in the theory of welayate faqih. In this theory، “unity despite plurality” can be followed in two related fields i.e. political structure and political thinking and practice and it can be introduced as one of the functions of welaayate faqih.