Abstract:
مکتب تبریز از مهمترین مکاتب هنری ایران است و سهم بسزایی در ایجاد، پیشرفت و گسترش هنر کتاب آرایی دارد. این مقاله سعی دارد با هدف شناسایی مکتب هنر تبریز در بستر تاریخی ایلخانی تا صفوی به پرسشهای زیر پاسخ دهد: چه عواملی در ایجاد مکتب خوشنویسی تبریز دخالت دارند؟ ویژگیهای مکتب تبریز در هنر خوشنویسی ایران کدام است؟ این پژوهش از نوع تاریخی-توصیفی و گردآوری داده ها از راه منابع کتابخانهای و موزهها انجام شده است و آنالیز به روش کیفی و بر مبنای مفهوم مکتب انجام میشود. از ضرورتهای نگارش این مقاله که منجر به انتخاب نمونه هایی از موزههای ایران گردید، ابتدا توجه بیشتر به مکتب شناسی خوشنویسی ایران است که در گذشته بیشتر به مکاتب و سبکهای هنر نگارگری پرداخته میشد و تاکنون تالیفات محدودی دربارة مکتب شناسی خوشنویسی انجام شده است. سپس آشنایی با موضوع ارزشگذاری اقلام خوشنویسی است که توسط هنرمندان مراکز هنری تبریز )دوران ایلخانی، صفوی( انجام شده است و در آخر، معرفی چگونگی تحول تاریخی این هنر در دامان مکتب تبریز است. در این راستا در بخش ارزیابی، آثار انتخابی بر مبنای تغییر اشکال خطوط و تحول شاخصه های آن در ادوار تاریخی مکتب تبریز طبقه بندی، بررسی و معرفی میشوند. نتایج مقاله نشان میدهد که پشتیبانی از مراکز هنری پایتخت تبریز در چند مقطع زمانی متفاوت، زمینهساز مهاجرت هنرمندان سایر نقاط ایران به این شهر گردید تا با تربیت و آموزش آنها نمونه های ارزشمند نسخ خطی تولید گردد، تا جایی که شیوه های رایج مکتب کتابآرایی تبریز زمینه ساز پیشبرد و تثبیت هنر خوشنویسی در دیگر مقاطع تاریخ هنری ایران شده است.
The Tabriz school is one of the most important art schools in Iran and has a significant contribution to the creation, development and expansion of art books. This article tries to answer the following questions with the aim of identifying the art school of Tabriz in the historical background of Ilkhani to Safavid:
What factors are involved in the creation of Tabriz calligraphy school? What are the characteristics of the Tabriz school in Iranian calligraphy?
This research is of a descriptive historical type and data collection was done through library and museum sources
And the analysis is done qualitatively and based on the concept of the school. One of the necessities of writing this article, which led to the selection of samples from Iranian museums; First, pay more attention to the school of Iranian calligraphy.which in the past was more focused on the schools and styles of painting, and so far there have been limited writings about the school of calligraphy; done. Then it is familiarization with the subject of valuing the types of calligraphy that was done by the artists of the art centers of Tabriz (Ilkhani, Safavid periods). And finally, the introduction of the historical evolution of this art in the lap of the Tabriz school.
In this regard, in the evaluation section, the selected works are classified, examined and introduced based on the change in the shape of the lines and the evolution of its characteristics in the historical periods of the Tabriz school. The results of the article show that the support of the art centers of the capital of Tabriz in several different periods of time is the basis for the migration of artists from other parts of Iran to this city. to produce valuable examples of manuscripts by educating and training them;To the extent that the popular methods of Tabriz book design school laid the groundwork, the art of calligraphy has been established in other periods of Iranian art history.