خلاصة:
پروین اعتصامی به عنوان شاعری متعهد و مردمی، در اشعار خود به دغدغههای گروهی اهمیت بسیاری داده است. او در این راستا در قصیدۀ «این سیه مار جهان را شده افسونگر»، نگاهی تعلیمی دارد و مجموعهای از بایستهها و نبایدهای اخلاقی را تشریح میکند و کلام خود را به بهترین نحو برای برقراری ارتباط با مخاطب عام و خاص به کار میگیرد. هدف و مسألۀ اصلی پژوهش حاضر، پرداختن به کیفیت بازنمایی آموزههای اندرزی در شعر مذکور بر اساس مبانی نظریۀ ارتباط کلامی یاکوبسن است. دلیل استفاده از نظریۀ یاکوبسن این است که او در آراء خود به ابعاد گوناگون سویههای ارتباطگیری گیرنده (مخاطب) و فرستنده (خالق اثر) اشاره کرده است. از اینرو، با کاربست آن میتوان زوایای جدیدی از سطح فکری سبک شعر پروین را مورد بررسی قرار داد. نتایج تحقیق نشان میدهد که نقش ترغیبی زبان در این شعر برای سوق دادن مخاطب به انجام بایستههای اخلاقی و پرهیز از کاستیهای منشی بوده است. شاعر با تکیه بر نقش همدلی، نقش مخاطب را در خوانش و درک متن برجستهتر کرده است. نقش عاطفی، بیانگر چیرگی منِ اجتماعی پروین بر منِ فردی اوست. نقش ارجاعی، بیانگر تلاش شاعر جهت شرح مفهوم دنیاگریزی با تأکید بر مؤلفههای دینی و عرفانی است. نقش ادبی مبین قدرت تصویرگری پروین برای برانگیختن حس زیباییشناسی مخاطب و افزودن بر قدرت درک وی است. نقش فرازبانی در این شعر، با بهرهگیری از رمزهای حیوانی ساده و زودیاب شکل گرفته است که این ویژگی دسترسی طیف وسیعتری از مخاطبان را به محتوای اشعار او فراهم میکند.
As a committed and popular poet, Parvin Etesami has given great importance to group concerns in her poems. In this regard, he has an educational look in the poem "This black snake has made the world enchanting" and explains a set of moral do's and don'ts, and uses his words in the best way to communicate with a general and specific audience. The main purpose and issue of the present study is to address the quality of representation of the teachings of Andarzi in the poem based on the principles of Jacobsen's theory of verbal communication. The reason for using Jacobsen's theory is that he has referred to the various dimensions of the recipient (addressee) and sender (creator) communication aspects in his views. Therefore, by using it, new angles of the intellectual level of Parvin's poetry style can be examined. The results show that the motivating role of language in this poem has been to lead the audience to perform moral duties and avoid the shortcomings of the secretary. Relying on the role of empathy, the poet has highlighted the role of the audience in reading and understanding the text. The emotional role expresses the dominance of Parvin's social self over her personal self. The referential role expresses the poet's attempt to explain the concept of secularism with emphasis on religious and mystical components. The literary role demonstrates the power of Parvin's illustration to arouse the audience's aesthetic sense and add to his understanding. The role of metalanguage in this poem has been formed by using simple and quick animal codes, which provides access to a wider range of audiences to the content of his poems.
ملخص الجهاز:
بررسي سطح فکري قصيدة «اين سيه مار جهان را شده افسونگر» از پروين اعتصامي بر اساس نظريۀ ارتباط کلامي ياکوبسن مريم خدادادي ١، رجب فخرائيان ٢، محمد قادريمقدم 3 صص (٥٢-٢٧) چکيده پروين اعتصامي به عنوان شاعري متعهد و مردمي، در اشعار خود به دغدغه هاي گروهي اهميت بسياري داده است .
او در اين راستا در قصيدة «اين سيه مار جهان را شده افسونگر»، نگاهي تعليمي دارد و مجموعه اي از بايسته ها و نبايدهاي اخلاقي را تشريح ميکند و کلام خود را به بهترين نحو براي برقراري ارتباط با مخاطب عام و خاص به کار ميگيرد.
نتايج تحقيق نشان ميدهد که نقش ترغيبي زبان در اين شعر براي سوق دادن مخاطب به انجام بايسته هاي اخلاقي و پرهيز از کاستيهاي منشي بوده است .
سوْالات اصلی اين پژوهش عبارتند از: الف) اصلیترین آموزهٌ اخلاقی و تعلیمی در قصیدهٌ «اين سیه مار جهان را شده افسونگر» کدام است؟ ب) آموزههای اخلاقی در شعر مذکور با مسائل فرهنگی و اجتماعی چه ارتباطی دارد؟ ج) پروین اعتصامی در بازنمایی پیامهای اخلاقی مورد نظر خود از چه تکنیکهای ارتباط کلامی استفاده کرده است؟ د) کاربست نظريةٌ یاکویسن چه تأثیری در تحلیل آراء اخلاقی شاعر و درک سبک شعری وی دارد؟ ۱-۲.
او براي تحقق اين آرمان خود، شعرهايش را به عرصه اي براي جولان کنش هاي ارتباطي بدل کرده و با تشخيص اينکه عدم توجه گروه هدف به اخلاقيات ، موجب ناکامي آنها در عرصه هاي مختلف شده است ، پيام هايي اخلاقي را توليد ميکند و مسائل معرفت افزاي متنوعي را در کليت ديوان خود، از جمله در قصيدة «اين سيه مار جهان را شده افسونگر» بازتاب ميدهد.