چکیده:
یکی از نویسندگان وهابی معاصر در کتابی با عنوان اصول مذهب الشیعة الامامیة؛ عرض و نقد _ که در سالهای اخیر نوشته شده و در محافل وهابیت شأن والایی یافته _ کوشیده است همۀ باورهای شیعه و از جمله اندیشۀ مهدویت را به نقد بکشد. مقالۀ پیش رو تلاشی برای پاسخگویی به برخی از شبهاتی است که نویسندۀ یادشده دربارۀ نهاد وکالت مطرح کرده است. وی مدعی شده است در آغاز پیریزی این نهاد، ریاست آن بر عهدۀ یک زن _ مادر امام حسن عسکری( _ بود و همو اولین شخصی بود که به عنوان نایب امام مهدی( رهبری شیعیان را بر عهده گرفت. سپس شیوخ شیعه به دلیل انکار تولد فرزندی برای امام حسن عسکری( از سوی بیت آن امام، مجبور شدند نیابت را از بیت امام حسن عسکری( خارج کنند و آن را به عثمان بن سعید بسپارند. در ادامه نویسندۀ یادشده مدعی شده است نایبان امام غایب، خود را معصوم میپنداشتند و برای خود حق تشریع قائل بودند، در حالی که چنین اعتقادی شرک است.پاسخ ادعاهای مذکور این است که با مراجعه به همان منابعی که نویسندۀ مورد نظر به آنها استناد کرده روشن میشود که به هیچ عنوان رهبری شیعه بر عهدۀ مادر امام حسن عسکری( نبوده است و او تنها در برههای از زمان در شهر مدینه، وکیل امام مهدی( بوده است و در همان زمان، نیابت مطلق امام مهدی( بر عهدۀ عثمان بن سعید _ نخستین نایب خاص امام عصر _ بوده است.از آنچه گفته شد درمییابیم که ادعای دوم نویسندۀ مورد نظر نیز باطل است؛ چرا که اساسا مادر امام حسن هیچگاه نایب امام زمان نبود تا بزرگان شیعه به سبب بروز مشکلات مجبور به انتقال قدرت به خارج از بیت امام حسن( شوند و در نهایت با مراجعه به روایات اهلبیت و سخنان اندیشهوران شیعه، روشن میشود که حق تشریعی _ که قفاری به شیعه نسبت داده است _ طبق نظر شیعه نیز باطل و ناپذیرفتنی است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به آنچه گذشت، روشن شد که اساسا اشکال قفاری از اینجا ناشی شده است که گمان کرده شیعیان پیش از سال 262 از جریان نیابت امام مهدی( تصویر روشنی نداشتهاند و به همین دلیل، از روایت مورد نظر خود که مربوط به سال262 است چنین استنباط کرده که برای اولینبار مادر امام حسن( به عنوان نایب امام مهدی( معرفی شده است، در حالی که منابع کهن شیعه به روشنی بر این مطلب دلالت دارند که مسئلۀ نیابت عثمان بن سعید سالها پیش از آن _ یعنی در زمان حیات امام حسن( _ از سوی آن حضرت طرح و تثبیت شده بود و _ همچنانکه در بخشهای گذشته گفته شد _ به همین دلیل بود که نیابت عثمان بن سعید هیچ مخالفی نداشت و هیچکس در اینباره با اوبه منازعه برنخاست.
پاسخ سوم: چرا مادر امام حسن( به عزل خود اعتراض نکرد؟ اگر تحلیل قفاری درست باشد و شیوخ شیعه، نه به دلیل فرمایشات امام حسن(، بلکه تنها به دلیل منافع مادی و زد و بندهای حزبی ابتدا مادر آن حضرت را به عنوان نایب معرفی کردند و سپس او را عزل نمودند، طبیعی است که مادر امام عسکری( _ که از چنین جایگاه والایی محروم شده است _ با نیابت عثمان بن سعید به مخالفت برخیزد و نسبت به عزل خود معترض باشد، همچنانکه مخالفت جعفر با وجود امام مهدی( در منابع منعکس شده است، در حالی که در هیچیک از منابع، حتی کوچکترین اعتراضی از ایشان گزارش نشده است."