چکیده:
جان رالز در نظریه خود درباره عدالت، در حالی که پرده جهل در وضع نخستین را موجب نادیده گرفتن تمامی اطلاعات، مقام، موقعیت سیاسی و اجتماعی، و ویژگی های روان شناختی نمایندگان می داند، در چنین وضعی وجود خیرهای اولیه را ضروری می داند. علاوه بر آن، ضرورت مزبور به نظر وی ناقض بی طرفی و انصاف در وضع مذکور نیز نیست. در این مقاله، ضرورت مذکور تبیین و بی طرفی خیرهای اولیه واکاوی خواهدشد. به نظر می رسد که بی طرفی مذکور چندان که رالز می گوید قابل دفاع نیست.
خلاصه ماشینی:
ضرورت خیرهای اولیه و مسئلة بی طرفی سیدرضا موسوی * چکیده جان رالز در نظریة خود دربارة عدالت ، در حالی که پردة جهل در وضع نخستین را موجب نادیده گـرفتن تمـامی اطلاعـات ، مقـام ، موقعیـت سیاسـی و اجتمـاعی ، و ویژگی های روان شناختی نمایندگان می داند، در چنین وضعی وجود خیرهای اولیـه را ضروری می داند.
٣. بی طرفی خیرهای اولیه هرچند ادلة رالز در خصوص ضرورت وجود خیرهای اولیـه در وضـع نخسـتین ، کـه بـا پدیدة پردة جهل همة انگیزه هـا و اطلاعـات دربـارة تـدوین یـک نظریـة عـدالت از بـین نمایندگان رخت بربسته است ، درخور گفت وگو و مناقشه پذیر به نظر می رسـد، امـا آن چـه بیش تر ابهام انگیز می نماید، فهرست ارائه شده از سوی وی است که شامل موارد خاصی از خیرها می شود که با توجه به گرایش های شهروندان به نظریه های فراگیر فلسـفی ، اخلاقـی ، و مذهبی لزوما مورد تأیید همة آن ها نیست .
(Rawls, 1995: 229) رالز که خیرهای اولیه ، در وضع نخستین ، را برای همـه یـک سـان مـی دانـد، در جامعـة بسامان ، قابلیت هرکس در استفاده از خیرهای مذکور را متفاوت فرض می کند و این خـود موجب بی طرف نبودن در نتیجه می شود که از آن گریزی نیسـت .
به نظر رالز، خیرهای مندرج در فهرست مذکور برای همة شهروندان به رغم تعلقاتشان به نظریات فراگیر فلسفی ، اخلاقی ، و مذهبی ضروری است ؛ یعنی آن ها نیز برای اجرای طرح های عقلانی خود در جامعـة بسـامان بـه چنـین خیرهایی نیاز دارند.