چکیده:
در این پژوهش شهود در عرفان طریقه کبرویه با عرفان مذهب ارتدکس به صورت مقایسه ای بررسی می شود. بیش تر عرفای هر دو طریق خدا را در قالب نور مشاهده کرده اند، اما گروهی از آنان خدا را در نماد سیاهی یا نور سیاه تجربه نموده اند. آنان برای تنزیه خدا از هر گونه تشبیهی، حضور درک ناپذیر او را در نماد نور سیاه بیان کرده اند؛ این نوری است که موجب دیدن است، ولی خود از شدت ظهور و کمال قرب دیده نمی شود. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته می شود که با اینکه هر دو طریقه در مفهوم شهود تشابه بسیار دارند، عرفای ارتدکس شهود خدا را شهود تثلیث و به ویژه شهود مسیح توصیف می کنند، اما عرفای کبرویه به دلیل تنزیه مطلق خدا هرگز از شهود خدا سخن نگفته اند، بلکه شهود خود را محاضر و مظاهر خدا توصیف کرده اند.
خلاصه ماشینی:
Here, I argue that despite both of the ways have many similarities on concept of the vision, Orthodox mystics describe the vision as vision of Trinity, especially vision of Christ, but Kobrāwīyid sufis do not speak of the vision of God, because they believe in the absolute transcendence of God, and describe their vision as degrees of dignity of God (Mahadher) and His manifestations .
Like Najm Al-ddīn Kobrā, Simnānī symbolizes the last stage of the mystical path with the green color.
Najm Al-ddīn Razī writes: "In accordance with the purification of the soul and heart, there are some lights like blue, red, yellow, white, green and sun light (black light) (Najmaddīn Kobrā, 1957, p.
These are in fact, the divine curtains and hinders of the spiritual journey; the pilgrim should pass over them and after that, by means of the pure light attraction, he can be united with God (Álā Al-dawlah simnānī, pp.
Despite this, if the mystic realize that the veils are signs of God, and except by means of which there is no way to God, he will pass over them under the guide of the master, and find them as means of knowing God. The other point of similarity between these two paths is that the mystics use the symbols of darkness or blackness and light for the vision.