چکیده:
مسائل گتیه موارد یا نمونه هایی هستند که از مواجهه با تحلیل JTB معرفت، به مثابه باور صادق موجه که p، می گریزند. بنا بر نظریه JTB معرفت، S می داند که p، اگر فقط: الف) یک گزاره صادق وجود داشته باشد؛ ب) S باور داشته باشد که p صادق است؛ ج) S در باور به اینکه p، موجه باشد. مسائل گتیه بیان می کنند که این سه شرط (الف تا ج) برای تبیین اینکه معرفت چیست کافی نیستند، چرا که احتمالا موارد نقضی هستند که هرچند مصداق باور صادق موجه اند اما معرفت تلقی نمی شوند. اکثر معرفت شناسان تسلیم نتیجه گیری گتیه شده اند، بنابراین تلاش کرده اند تا نظریه دیگری را برای معرفت ارائه کنند. بسیاری از این معرفت شناسان سعی کرده اند تا شرط چهارمی را به شروط لازم سه گانه پیشین (الف تا ج) بیفزایند، تا تعریفی مقاوم در برابر اشکالات گتیه از معرفت به دست آورند. یکی از این تدابیر شرط چهارم را این گونه تعریف می کند: د) توجیه معرفتی برای صدق یک باور، تکذیب پذیر نیست. و تبیین خط مشی دیگری از آن شرط چنین است: د´) توجیه معرفتی برای صدق یک باور، لغوپذیر نیست. به نظر این مقاله هیچ یک از این دو خط مشی نمی نوانند مشکل گتیه را رفع کنند، زیرا هر کدام از دو اندیشه (د) و (د´) خود دچار مشکل گتیه هستند.
خلاصه ماشینی:
Mohammad Ali Abbasian* Abstract Gettier problems are cases, or examples, which appear to run counter JTB analyses of knowledge as justified true belief.
According to JTB theory of knowledge, S knows that p, only if: a) there exists a true proposition p; b) S believes that p, is true; c) S is justified in S’s belief that p.
In another word, Gettier problems are actual or possible situations in which someone has a belief that is both true and epistemically justified, yet which — according to almost all epistemologists — fails to be knowledge.
I think, in response to this question, that the Gettier problem represented itself as a counter example (evidence or reason) to the current epistemology and its justified true belief analysis of knowledge.
Gettier counterexamples Gettier problems are actual or possible situations, or examples that appear to run counter to JTB analysis of knowledge as justified true belief.
The refutability notion in Gettier problem was saying, shortly, that no epistemically justified true belief could be enumerated as an instance of knowledge as long as there exist or might be existed a refuting belief, evidence, or proposition.
According to the strong version, a justified true belief cannot be converted into knowledge, unless it proves that there is no refuting case (proposition, evidence, or belief) at issue.
The reason that the above Gettier cases are not counted as instances of knowledge is that the justification provided for truth of the considered beliefs leaves open the possibility of existing a refuting proposition, evidence, or belief.