چکیده:
هدف این مقاله طرح بحثی روش شناختی در باب چگونگی خوانش فیلم از منظری بنیامینی_ دلوزی و نمایش نحو? کاربرد آن از رهگذر تحلیل یک فیلم است. برای این هدف ابتدا پروبلماتیک دوگانگی واقعیت و هنر و یا رابطه داستان و واقعیت یا سینما و واقعیت را به مثابه زمین? نظری طرح مباحث روش شناختی حول سینما و تحلیل فیلم توضیح می دهیم. سپس با توجه به این زمینه نظری، معرفت شناسی دلوزی در باب سینما و چالش آن با مسئله افلاطونی تقابل بین واقعیت اجتماعی و بازنمایی یا تصویر سینمایی آن را به مثابه اساس نظری روش- شناسی بنیامینی- دلوزی در تحلیل فیلم به بحث می گذاریم. در اثنای این بحث، روش شناسی دلوزی- بنیامینی را در تقابل با رهیافت های روش شناختی مسلط زبان شناختی و روان شناختی در مطالعات سینمایی معرفی خواهیم کرد، مقالات بنیامین و دلوز در مطالعات سینمایی به گونه ای زیمنه ساز پایان دادن به سلطه محتوا -محوری در خوانش فیلم هاست و بنابراین رویکرد دلوز به سینما در تقابل با رهیافت های رئالیستی و پدیدار شناختی آندره بازن و رهیافت زبان شناختی و روانکاوانه کریستین متز است. چارچوب دلوزی- بنیامینی ضمن اجتناب از در افتادن به حوزه مطالعه سینما به مثابه ابزاری بازتابانه در چارچوب سنت بازنمایی، خوانشی مضاعف از سینما ارائه می دهد؛ به لحاظ روشی، روش شناسی دلوزی- بنیامینی متضمن تحلیل همزمان ابعاد زیبایی شناختی فیلم و زمینه های اجتماعی – سیاسی آن است. در پایان و برای پایان و تدقیق و تصریح بیشتر مباحث نظری و روشی فیلم «درباره الی» را بر اساس روش شناسی فوق مورد تحلیل قرار می دهیم.
This article aims to open a methodological discussion on film reading from a Benjaminian- Deleuzian approach، and discusses its application based on the analysis of About Eli. To reach this aim، the duality of reality and art، or the relation between story and reality or cinema and reality as the theoretical bases of methodological discussions on cinema and film analysis، are explicated. Then، the Deleuzian epistemology about cinema and its challenge with the Platonic issue of the contradiction of social reality and its representation or cinematic picture as the theoretical basis of Benjaminian- Deleuzian methodology in film analysis، will be discussed. Also، the Benjaminian- Deleuzian methodology as opposed to the dominant linguistic and psychological methodologies in film studies will be discussed. Benjamin and Deleuze’s essays on film studies can be regarded as an end to the dominance of content-centrism in film reading. Therefore، Deleuze’s approach to cinema is opposed to the realistic and phenomenological approaches of Andre Bazin and the linguistic and psychoanalytic approach of Christian Metz. While the Benjaminian- Deleuzian framework avoids getting involved in film studies، as a representational tool in the framework of representation tradition، it presents a double reading of cinema. The Benjaminian- Deleuzian methodology involves simultaneous analysis of aesthetic aspects of film and its socio-political aspects. Eventually، to make the theoretical and methodological discussions more understandable، a recent Iranian film called About Eli is analyzed and its results are discussed.
This article aims to open a methodological discussion on film reading from a Benjaminian- Deleuzian approach، and discusses its application based on the analysis of About Eli. To reach this aim، the duality of reality and art، or the relation between story and reality or cinema and reality as the theoretical bases of methodological discussions on cinema and film analysis، are explicated. Then، the Deleuzian epistemology about cinema and its challenge with the Platonic issue of the contradiction of social reality and its representation or cinematic picture as the theoretical basis of Benjaminian- Deleuzian methodology in film analysis، will be discussed. Also، the Benjaminian- Deleuzian methodology as opposed to the dominant linguistic and psychological methodologies in film studies will be discussed. Benjamin and Deleuze’s essays on film studies can be regarded as an end to the dominance of content-centrism in film reading. Therefore، Deleuze’s approach to cinema is opposed to the realistic and phenomenological approaches of Andre Bazin and the linguistic and psychoanalytic approach of Christian Metz. While the Benjaminian- Deleuzian framework avoids getting involved in film studies، as a representational tool in the framework of representation tradition، it presents a double reading of cinema. The Benjaminian- Deleuzian methodology involves simultaneous analysis of aesthetic aspects of film and its socio-political aspects. Eventually، to make the theoretical and methodological discussions more understandable، a recent Iranian film called About Eli is analyzed and its results are discussed.
خلاصه ماشینی:
" به مثابه زمینۀ نظری طرح محا سپس با توجه به این زمینۀ نظری معرف شناسی دلوزی در باب سینما و چالش آن باا مسائله افالطونی تقابل بین واقعی اجتمایی و بازنمایی یا تصویر سینمایی آن را به مثابه اساس نظاری روششناسی بنیامینی- دلاوزی در تحلیال فایلم باه بحا مای اذاریم.
اما آیا سینما بازنماایی ساایهوار واقعیا اسا یاا خاود واقعیا ؟ اینسا کاه دو ناوع هساتی را از یاک مشکل چنین پرسشی که تاریخ هنر را دربر رفته اس طرف در تقابل با هم قرار میدهد و از طرف دیگر اولوی و اصال را به یکی از آنها مایدهاد.
بر این اساس و با توجه به درک دلوزی سینما نه آینه صرف اس و نه تصویری مغشوش از جامعه بلکه امکانات جهان اجتمایی را نیز ارائه میدهد و آنها را به روی ماا مای شااید.
درس نهایی نهفته در تانش دیاالکتیکی باین واقعیا و داساتان اینسا کاه: «بهتارین بلکه واداشتن ما به تشخیص دس تاورد هنر فیلم بازآفرینی واقعی در متن داستان روایی نیس به تجربه کردن خاود واقعیا باه یناوان یاک داساتان اسا » جنحه ی داستانی خود واقعی (ژیژک 9915:125).
اما ایماژ دیالکتیکی مفهومی اس که بنیامین آنرا از نشانهها استنتاج میکند ا ایادههاای بازنمایی شده به وسیله تصاویر و تمثیلهاا به یحارت دیگر ما مضامین افراد و اباژههاای اضار در فیلمها را به مثابه نشانههایی مطالعاه مایکنایم کاه تعامال آنهاا معاانی متناساب نظریاه اجتمایی را تولید میکنند."