چکیده:
مقاله حاضر به مطالعه بازنمایی ذهنیت نسلی در نقاشی فیگوراتیو ایران در دهه ی می پردازد. از این رو با رویکرد کیفی و روش توصیفی- تحلیلی به بررسی نمونه آثاری می پردازد که با استفاده از نشانه های شمایلی آشنا، بخشی از هویت و ابژ ه های دوران خود را بازتاب داده اند. بر اساس نظریات مطرح شده در مورد نسل و تعریف مولفه های مرتبط با آن و نیز تغییرات و دگرگونی فرهنگی، بازتاب تغییرات اجتماعی و فرهنگی و نیز برخی از مولفه های شهری در آثار ارائه شده قابل بازخوانی است. نتیجه این مطالعه گویای آن است که هنرمند فیگوراتیو امروز در کنار تاکید بر امر بازنمایی مسائل اجتماعی و محیط شهری در اثر خود، گاه به نقد و داوری در مورد آن ها نیز می پردازد، مطلبی که کمتر در آثار هنرمندان نسل های قبل نمود یافته است.
This paper focuses on representing the creative mentality of figurative paintings in Iran during eighties. Hence with a qualitative approach and descriptive-analytical method the authors have attempted to review the work sample which has represented the part of identity and objects of its own time by using of familiar iconic signs. Based on the theories of creation and definition of its related components and also cultural changes and transformation; in presented works the representation of social and cultural changes and also some urban components is readable.
The increasing level of education in recent decades resulted in greater sensitivity to social issues and urban space، thus this issues are more represented in figurative painting than before. As opposed to previous generation who had attitude toward religious beliefs and collective preference، the new generation is more concerned about global communication، virtual spaces، individual identities and representation of this identities during distinction in their consumptions and life styles. So،
Gradually against widespread ideas about womanhood، new generation of women carried out a review about themselves and their presence in the society. Thus، increasing number of women artists beside young educated artists resulted in plurality in social attitudes in Iranian contemporary figurative painting. On the basis of artists’ individual definitions and evaluations of urban spaces (Tehran) and social issues، distinct representations can be seen in this kind of paintings.
According to the studies we have carried out about the artworks which are produced in the past decades، we have found that new generation of painters are more considered about new elements of urbanism in Tehran like big and new shopping centers، streets، tall buildings and strolling in this new centers and streets، fashion and etc، however the past generations of painters were more inspired by nature، rural areas and had shown more attitude toward depicting steel life and portraits (single figures). Result of this study shows that today’s figurative artists beside emphasis on representing social matters and urban environment in their works، sometimes tries to criticize and judge them.
خلاصه ماشینی:
"کارشناس ارشد پ وهش هنر دانشگاه علم و فرهنگ مقدمه از آنجا که بحث بازنمایی در هنر نقاشی عالوه بر نمود عینی اشیا و اجزای دنیای پیرامون در اثر هنری، در ارتباط با ذهنیت نقاش و چگونگی نگرش او به زندگی معنا مییابد، الزم است در ابتدا، نسبت به تعری مفهوم بازنمایی اهتمام شود و سپس به دیگر مولفهها چون نست، هویت و مولفههای اب ههای نسلی پرداخته شود.
از آنجا که با توجه به قوانین خاص اجتماعی و مذهبی، حضور افراد در فضای رسمی جامعه از ذهنیات افراد و نحوۀ حضور آنها در فضای شخصی و غیر رسمی متفاوت است، میتوان گفت بخشی از نست جوان امروز در جریان بروز هویت خود به مقاومت در برابر این موارد میپردازند که اغلب امکان خالقیت آنها را در توجه به مدها و مدلها محدود میسازند.
این تغییرات مربوط به حجاب و آرایش بدن در ایران دهۀ 80 در کنار دیگر اب ههای زندگی هرروزه چون ماشینها، اتوبوسها، مواد مصرفی و تغییرات شهرسازی نظیر آپارتمانها، برجها، پارکها، تزئینات و نقاشیهای شهری و حتی تغییرات اخیر در میدان انقالب خود نشانهای از تغییر در جامعه و نیز تحول در ارزشها و هویتهای نسلی، در فرهنگ و اجتماع ایرانی دارد.
دلیت آنکه این زنان به بازاندیشی موقعیت و هویت خود در جامعۀ مدرن امروز دست زدهاند، برآوردن خواست مردان و جلب توجه آنها که از اغلب این آثار و از محیطهای زنانهشان طرد شدهاند نبوده است، بت دلیت آن است که زنان به علت حساسیت بیشتری که نسبت به تن، اندام، لباس، آرایش و نحوۀ حضورشان در جامعه دارند، عمدتا به سمت ایجاد تمایزهایی میت دارند که بیان گر هویت و شخصیت فردی و نیز جایگاه اقتصادی و اجتماعی ایشان باشد."