چکیده:
بدون شک، کرامت انسان از آموزه هایمورد توجه ادیان و علمای حقوق بشر است. در مکتب اسلام نیز بر اساس آیات قرآن و احادیث اسلامی، کرامت ذاتی بشر مورد توجه و توصیه است. آنچه از قرآن فهمیده می شود یکسان دیدن حقیقت انسان است. در شرائط کنونی و مواجهه جهان اسلام با مکاتب حقوق بشری غرب، طرح حقوق ذاتی انسان از دیدگاه اسلام، حائز اهمیت و مورد انتظار است، در این مقاله با بهره گیری از آیه 70 سوره إسراء، کرامت و ارزش ذاتی انسان، به عنوان صفت عام انسانی مطرح گردیده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی ـ تحلیلی و با بهره گیری از شیوه و منابع کتابخانه ای می باشد.
خلاصه ماشینی:
"(آلوسی، 1382: 1/86) میبدی گفته است: هو ماسوی الملائکه، (میبدی، 1382: 1/762) مفسر بزرگ شیعه طبرسی، استناد بعضی از مفسران به این آیه که بدلیل قید«کثیر» فرشتگان را بر انسان افضل دانستهاند، نادرست میداند، و دلائلی را برای رد سخن آنان میآورد و تأکید دارند بر اینکه در محاورات معمولا «کثیر» به معنای جمیع استعمال میشود، و میگوید: «به این آیه استدلال کردهاند که، فرشتگان برتر از پیامبرانند، زیرا از این جمله استفاده میشود که اولاد بنی آدم بر همه مخلوقات برتری ندارند بلکه بر بسیاری از آنها برترند.
(مجلسی، 1403: 57/271/ باب39) علامه طباطبایی که قبلا نظرشان را بیان کردیم اینگونه تعاریف را تماما از باب تمثیل میدانند نه آنکه منظور از «تکریم» انسان، خلاصه شود در این مواردی که از ناحیه بعضی از مفسران مطرح شده است و میگویند: «اما آنچه که بعضی از مفسران گفته اند یا روایاتی را نقل کرده اند که منظور از «تکریم» آنست که خداوند انسان را به نطق و یا تعدیل و بلندای قامت و یا داشتن انگشتان جهت انجام کارها و یا صرف غذا با دست و یا خط و یا از جهت حسن صورت و یا تسلط بر سایر خلائق و تسخیر آنها و یا اینکه خداوند پدر آنها آدم را با دست خویش خلق کرده و یا اینکه محمد( را از میان انسانها برگزیده و غیر ذلک، اینها از باب تمثیل است."