چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال کشف میزان گرایش جوانان به عضویت در عرفان های نوظهور بوده و درصدد است تا برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با این گرایش را توضیح دهد. با استفاده از روش پیمایش و به کارگیری پرسش نامه های خود جهت ایفاء گردآوری داده ها، تعداد 400 نفر از جوانان دانشجو از طریق شیوه ی نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای به عنوان پاسخگویان تحقیق انتخاب شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بیش از 18 درصد از دانشجویان گرایش قوی نسبت به عرفان های نوظهور داشته اند، درحالی که تنها کمتر از 10 درصد از آنها دارای گرایش ضعیف بوده اند و مابقی (72 درصد) از گرایش متوسط برخوردار بوده اند. تحلیل داده ها نشان می دهد که بالاترین میزان گرایش به عرفان های نوظهور در بین دانشجویان جوان تر، دارای قومیت لر، ترک و متعلق به طبقات اجتماعی بالاتر مشاهده شده است. علاوه بر این، تفاوت جنسیتی در گرایش به عرفانهای نوظهور نیز گزارش شده است که بر مبنای آن، دختران گرایش شدیدتری به عرفان های نوظهور داشته اند. در نهایت، مشخص گردید جوانانی که دارای تقید مذهبی بالاتری هستند و از هویت قومی منسجم تری برخوردارند، گرایش کمتری به فرقه های عرفانی نوظهور از خود داشته اند. بر مبنای این یافته ها، پیشنهاد می شود که در کنار آگاهی بخشی مستدل به جوانان از چیستی فرقه های عرفانی نوظهور، به تقویت بنیان های مذهبی و تحکیم هویت قومی آنها توجه خاصی مبذول گردد.
This study seeks to explore the emerging tendency of young people to join in new mysticisms and explain some of the social factors associated with these trends. Applying the survey method and the Questionnaire to implement data collection، the 400 students through a two-stage were selected as respondents in random. The results show that more than 18 percent of students have a strong tendency towards new mysticisms، while only less than 10 percent of them have a weak tendency towards these mysticisms and the rest (72%) of the average has middle orientation. The data show that the highest levels of spiritual trends emerge among young students، especially the Lour (lor) and Turkish ethnicity، and also some higher social classes. In addition، gender differences are also reported in mysticisms emerging trends that based on its greater tendency to mysticism for girls. Finally، it was found that young people who have a higher religious adherence and ethnic identity، less have inclined to mystical sects.Based on these findings we suggest that besides awareness to the youth about spiritual sects we should pay special attention on strengthen and consolidate of the foundation of religious ethnic identity of youth.
خلاصه ماشینی:
"برایان ترنر یکی از کارکردهای عرفانهای نوظهور را در حمایت اینگونه ادیان از افراد مطرود جامعه و اتصال مجدد آنها به جامعه دانسته و معتقد است که بهدلیل ظهور سکولاریسم و شخصیشدن تجربه دینی، گرایش به این نوع نظامهای اندیشه دینی افزایش یافته است؛ بهطوریکه افراد جذب شده در این نظامهای فکری، در هر یک از روزهای هفته به یک دین خاص پایبند بوده و به دستورات آن عمل میکنند و خود را در یک دین خاص، محدود و منحصر نمیسازند (ترنر، 1991: 87).
نگاهی دقیق به برخی از گویههایی که به طور مشخص برای سنجش گرایش دانشجویان نسبت به عرفانهای نوظهور طرح شده بودند، در بردارنده نکات قابل توجهی است؛ ـ نزدیک به 15 درصد از دانشجویان مطمئن بودهاند که دستیابی به آگاهی و معرفت الهی در دنیای معاصر، تنها از طریق عرفانهای نوظهور امکان پذیر است؛ ـ بیش از 30 درصد از دانشجویان حاضر بودهاند در گروههای عرفان هندی عضو شوند؛ ـ نزدیک به یک چهارم از دانشجویان ( 7/23 درصد) تردید نداشتهاند که آموزههای بودا میتواند تأثیرات زیادی در زندگی انسان معاصر داشته باشد؛ ـ 5/16درصد از دانشجویان موافق بودهاند که روشهای تربیت و پرورش معنوی عرفان هندی، سازگاری بیشتری با جوامع جدید دارند؛ ـ 3/20 درصد از دانشجویان براین باور بودند که بر اساس عدالت خداوند، هرروح برای تکامل خود باید زندگی در جسمهای مختلف را تجربه کند (اعتقاد به تناسخ ارواح).
Chryssides, George D (1997) New Religious Movements ـsome Problems of Definition, Department of Religious Studies, The University of Wolver Hampton, Internet Journal of Religion ,Available at: http:\\www."