چکیده:
ازدواج پیمانی است دو طرفه که به موجب آن هر یک از زن و شوهربه ازای تکالیف محوله، دارای حقوقی نیز خواهند شد. اگرچه حقوق شوهر از هر جهت همانند حقوق زن نیست، ولی آن چه در این مساله انگیزه شده است تا فقیهان حق گسترده ای را برای شوهر در زندانی کردن همسر خویش بپذیرند، حق استمتاع شوهربراساس وجود برخی روایات است. (به این دلیل که استمتاع در میان سائر دلائل ظهور بیشتری دارد) در این مقاله بیان خواهیم کردکه حق استمتاع باید دو سویه باشد آن هم به اندازه¬ی قابل قبول درنگاه عرف، نه بیشتر. و تازه اگر این حق را اساس حق شوهر در بازداشتن زن از بیرون رفتن بدانیم،این حق تنها برای بهره وری جنسی محقق می شود، درحالی که سخن فقیهان در این باره عام است. حقوق همسران، یا در خود پیمان ازدواج با شرط و مانندآن معین می گردد و یا اگر شرط ویژه¬ای وجود نداشته باشد، به وسیله¬ی عرف وسیره¬ی عقلامشخص می¬شود. چگونه هزینه¬های زندگی زن، از خوراک و پوشاک گرفته تا خانه و نیازمندی¬های او، همه و همه را عرف معین می¬کند، ولی در چگونگی استمتاع همسران، نمی¬توان به آن رجوع کرد؟ مگر نه این است که درصورت عدم ذکر مهر، برای تعیین مهرالمثل، باید به عرف مراجعه کرد؟ چگونه نمی¬توان برای تبیین چنین مساله-ای مهم، سراغ عرف رفت؟ آیامی¬توان از همه این پرسش¬های این¬گونه چشم پوشید وحق بی¬مرز و شرطی را برای شوهران رواشمرد؟ در این مقاله که روایات موافقین و مخالفین مساله¬ی خروج زن از منزل بدون اذن شوهرنیز بیان شده است، خواهیم گفت:حق کامجویی جنسی تنها برای مرد یا زن نیست، بلکه حقی است دو طرفه، و آموزه¬های فقهی و اخلاقی اسلام نیز در این باره به گونه ای است که برای هر کدام از همسران،هماهنگ با نیازهای آنان،راهنمایی و سفارش ویژه دارد، بهره جویی هر یک از همسران نیز تنها در محدوده ای خواهد بود که شرع ،عقل و عرف آن را بپسندد.
Marriage is a mutual contract between husband and his wife and both of them enjoy some rights in this regard. Although they do not have the same rights but what has caused jurists to reserve a right for husband in imprisoning his wife is husband enjoyment of his wife.
This research says that enjoyment should be mutual at the level of common law. It may seem that this right only leads to sexual enjoyment while jurists' opinion is general in this case. Spouses' rights are mentioned in the formal contract or determined by the common law. Why are all the wives' needs designed by the common law but not her husband enjoyment of her? Can we ignore such questions and give an unlimited authority to husband?
In this research we will say that sexual enjoyment is mutual for both men and women and Islam has clear rules in this respect just at the level of reason and common law.
Islam considers all the advantages and disadvantages of this matter for both of them. Therefore، preventing wives from going out for visiting her parents or her sick ones and so on is an overt oppression though some still believe that this is not true
خلاصه ماشینی:
"چگونه هزینه¬های زندگی زن، از خوراک و پوشاک گرفته تا خانه و نیازمندی¬های او، همه و همه را عرف معین می¬کند، ولی در چگونگی استمتاع همسران، نمی¬توان به آن رجوع کرد؟ مگر نه این است که درصورت عدم ذکر مهر، برای تعیین مهرالمثل، باید به عرف مراجعه کرد؟ چگونه نمی¬توان برای تبیین چنین مساله-ای مهم، سراغ عرف رفت؟ آیامی¬توان از همه این پرسش¬های این¬گونه چشم پوشید وحق بی¬مرز و شرطی را برای شوهران رواشمرد؟ در این مقاله که روایات موافقین و مخالفین مسأله¬ی خروج زن از منزل بدون اذن شوهرنیز بیان شده است، خواهیم گفت:حق کامجویی جنسی تنها برای مرد یا زن نیست، بلکه حقی است دو طرفه، و آموزه¬های فقهی و اخلاقی اسلام نیز در این باره به گونه ای است که برای هر کدام از همسران،هماهنگ با نیازهای آنان،راهنمایی و سفارش ویژه دارد، بهره جویی هر یک از همسران نیز تنها در محدوده ای خواهد بود که شرع ،عقل و عرف آن را بپسندد.
(همان، 20، 39) روایت چهارم: محمد بن علی بن الحسین بإسناده عن شعیب بن واقد عن الحسین بن زید عن الصادق(ع) عن ابائه(ع) عن النبی(ص) فی حدیث المناهی، قال: ونهی أن تخرج المرأه من بیتها بغیر إذن زوجها، فإن خرجت لعنها کل ملک فی السماء وکل شیء تمر علیه من الجن والإنس حتی ترجع إلی بیتها…(همان، 14، 154) مرحوم صدوق با سندش از شعیب بن واقد، از حسین بن زید از امام صادق(ع) نقل کرده است که آن حضرت از پدرانش(ع) و در پایان از پیامبر(ص) در حدیثی که در بردارنده¬ی برخی کارهای نارواست نقل کرده: پیامبر(ص) از این که زن، بدون اذن از خانه¬اش بیرون رود نهی فرموده است و اگر چنین کند، همه¬ی فرشتگان آسمان و هرچه که بر آن می¬گذرد از جنیان و آدمیان، بر او نفرین کنند تا به خانه-اش باز گردد."