چکیده:
چکیده:سرقت بیشتر در مورد افرادی که در قید حیات هستند موضوعیت داشته و فقط در مورد آنها بحث شده است. اما ماهیت دین مبیناسلام و احترامخاص به اموات ما را وا میدارد تا این جرم را در مورد افرادی که در قید حیات نیستند و این جرم در ارتباط با آنان بهوقوع میپیوندد بپردازیم. غالب حقوقدانان معاصر در زمینه سرقتیکه در ارتباط با مردگان است اشارتی ننمودهاند ولی فقهای پیشین درمورد این نکته بصورت مفصل دربرخی از مباحث مثل سرقت کفن بحث نمودهاند. بهطوری که میتوان گفت سارق کفن از قبر با احراز سایر شرایط سرقت حدی، مستوجب قطع دست میباشد. درصورت سرقت اموالدفن شده در کنار میّت، مجازات قطع برای آن اعمال نمیشود. اخراج اعضای بدن مرده از قبر نیز، تحت عنون اهانت بر مرده تلقی میشود نه سرقت. شاید درکشورهای غربی و کشورهایی که از لحاظ علمی پیشرفت زیادی داشتهاند این بحث داغتر از جوامع اسلامی باشد. چراکه در آن کشورها جسدمردگان برایآزمایش و امور علمی دیگر خرید و فروش شده و میتواند مورد سرقت نیز قرار بگیرد. دراین مقاله سرقتهایی را که در ارتباط با مردگان است مورد بررسی قرار داده تا پاسخی مناسب در مورد ابهامات وارده بیابیم.
Robbery often relates to the persons who are alive. But Islamic Religion nature forces us to study this crime for dead persons. Most jurists do not indicate to the robbery which related to dead persons، but former jurists studied it. According to their studies، robbing shroud from grave will cause to cut the robber’s hand. But if the robber robs dead person’s property from grave، his or her hand would not be cut. Extracting dead person’s body from grave is not robbery but insolence.
Maybe in western societies and developed countries، this subject be more important. Because their people buy and sell dead person’s body to test on it and eventually it may be robbed.
In this article، the authors explain the robberies which relate to dead persons to find out an answer for the relevant ambiguities.
خلاصه ماشینی:
"سؤالاتی نظیر: آیا قبر حرز کفن محسوب میشود؟ آیا شرط حدنصاب برای سرقت کفن نیز باید رعایت شود؟ آیا سرقت اموال دفن شده در کنار مرده را میتوان به عنوان سرقت حدی محسوب کرد یا خیر؟ آیا سرقت جسد یا اعضای بدن مرده مشمول حکم سرقت است؟ در این مقاله سعی شده است مباحث فوق به چالش کشیده شوند.
(عوده، التشریع الجنایی، 603) به نظر میرسد اگر کفن سرقت شود بدلیل حرز محسوب شدن قبر برای کفن با رعایت سایر شرایط سرقت حدی، سارق به حد قطع ید محکوم خواهد شد.
که برای هر نوع سرقت حدی وضع شده است باید حد نصاب وجود داشته باشد و این حد نصاب برطبق نظر اکثریت فقهای امامیه و تقارن زمانی در لحظه اخراج مال از حرز را دارا باشد و این که کفن مستحبی هم داخل است یا خیر.
حرز بودن قبر برای مصنوعات و اموال دفن شده در کنار مرده همانطور که در مبحث سرقت کفن بیان شد فقها تعاریف مختلفی از حرز را ارائه دادهاند و قانون نیز حرز را جایی دانست که محل نگهداری حال به منظور حفظ از دستبرد است.
(عوده، التشریع الجنایی، 603) اما ابوحنیفه معتقد است که قبر حرز برای کفن نیست ولی برای اموال دفن شده در کنار میت، حرز میباشد و موجب قطع دست سارق، اگر به حد نصاب برسد، میشود.
مجازات سارق اموال دفن شده در کنار مرده نمیتواند قطع دست باشد؛ زیرا علاوه براین که قبر حرز متناسب نیست حتی اگر اموال را برای ورثه بدانیم، باز میتوان گفت که اموال اعراض شده محسوب میشود و جزء اموال دولتی است و سرقت حدی نیست."