چکیده:
خسارات متنوع دنیای معاصر ارجاع اجمالی حقوقدانان به یک پیشینه بومی را به دنبال داشته است ؛ «من له الغنم فعلیه الغرم»، یعنی هرکس که غنم و منفعت برای اوست ، غرم و خسارت نیز بر عهده او خواهد بود. بررسی ادله نشان می دهد که متن چنین قاعده ای نه در مصادر حدیثی عامه وارد شده است و نه در مصادر حدیثی امامیه . با این حال ارجاع به قاعده مذکور در مبحث ملازمه بین نماء و درک اموال در کلام برخی از بزرگان فقه یافت می شود. استناد به قاعده مذکور در جهت مسئولیت مدنی شخص منتفع نیز، البته در شرائط خاص، نهایتا به عنوان تائید و یا تعاضد ادله مسئولیت می تواند مورد پذیرش قرار گیرد. در غیر این دو مورد، اگر ارجاعی به قاعده صورت گیرد، تنها از باب ارجاع به یک مشهور و یا مثل عرفی می تواند توجیه گردد.
خلاصه ماشینی:
قاعده «من له الغنم فعلیه الغرم» ∗ سید علی علوی قزوینی استادیار پردیس قم دانشگاه تهران سید ذبیح اله مسعودیان زاده دانشجوی دکتری حقوق خصوصی پردیس قم دانشگاه تهران چکیده خسارات متنوع دنیای معاصر ارجاع اجمالی حقوقدانان به یک پیشینه بومی را به دنبال داشته است ؛ «من له الغنم فعلیه الغرم»، یعنی هرکس که غنم و منفعت برای اوست ، غرم و خسارت نیز بر عهده او خواهد بود.
ir مقدمه حقوق دانان در نوشته های مسئولیت مدنی و مخصوصا در بحث های مربوط به نظریه خطر ناشی از انتفاع مادی و همچنین در باب حقوق مصرف کننده و مسئولیت تولید کننده در قبال عیب تولید، ارجاع اجمالی به یک پیشینه بومی را مورد توجه قرار می دهند؛ «من له الغنم فعلیه الغرم»، یعنی مسئولیت بر عهده کسی بار می شود که منافع را از آن خود کرده است .
نبوی الخراج بالضمان گاهی قاعده ملازمه بین نماء و درک و قاعده من له الغنم مستفاد از نبوی «الخراج بالضمان» دانسته شده است و بعضی نوشته ها نیز معنای واحدی برای این دو قاعده ذکر کرده اند.