چکیده:
تکرار جرم از نظر شریعت اسلام و حقوق موضوعه موجب تشدید کیفر میگردد. در این مقاله، ضمن گزارشی از مجازات تکرار جرم در جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی1370 و تغییرات آن در قانون مجازات اسلامی1392، دیدگاه های فقها در باره مجازات تکرار جرایم مستوجب حد و مبانی فقهی آن، بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
"دلیل دومی که به آن تمسک شده، این روایت است که »ان اصحاب الکبائر یقتلون فی الرابعة«؛ شهید اول درباره تارک نماز میفرماید: اگر کسی نماز را ترک کند بدون آنکه این کار را حلال بشمارد، سه بار تعزیر میشود و در مرتبه چهارم کشته میشود؛ به دلیل روایتی که از معصومین )علیهم السلام( نقل شده که اصحاب کبائر در مرتبه چهارم کشته میشوند و این روایت عام بوده و بر تمامی گناهان کبیره صدق میکند.
مستند دیدگاه پنجم: قتل در مرتبه سوم، مگر در حد زنا و سرقت مستند این قول، صحیحه یونس بن عبد الرحمن از ابو الحسن ماضی)امام کاظم )ع(( است که میفرماید: اصحاب الکبائر کلها إذا أقیم علیهم الحد مرتین قتلوا فی الثالثة؛ تمامی اصحاب کبائر هرگاه دو بار بر آنان حد جاری شود، در مرتبه سوم کشته میشوند.
در خصوص حکم تکرار قوادی با تخلل حد، بسیاری از متون فقهی متعرض این بحث نشدهاند و برخی از فقها نیز در مسئله فتوا نداده و توقف کردهاند؛ مثلا علامه حلی در مختلف، در ذیل بحث میفرماید: ابی صلاح حلبی میفرماید: اگر قواد در مرتبه دوم مرتکب قوادی شد، حد جلد بر او جاری میشود و تبعید میگردد؛ پس اگر در مرتبه سوم مرتکب شد به وی، تازیانه زده میشود و اگر برای بار چهارم مرتکب شد، توبه داده میشود؛ پس اگر توبه کرد، توبه او پذیرفته میشود و حد جلد بر او اقامه میگردد و اگر توبه نکرد کشته میشود.
(297) ولی در بسیاری از متون فقهی بر این امر تصریح شده است که حکم قتل در مرتبه سوم یا چهارم جاری است و ادله تکرار جرایم مستوجب حد، مطلق بوده و شامل قوادی نیز میگردد و در خصوص قوادی دلیل خاص وارد نشده است."